Bane NOR går rett på et veldig kritisk element av et slikt evalueringssystem. Hvordan forholde seg til nye leverandører? Det er disse detaljene som må diskuteres dersom et slikt system skal fungere. Det sier Malin Arve, dosent i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, i en kommentar til synspunkter fra Bane NOR når det gjelder et ratingsystem for leverandører.
Det var Cathrine Loennecken, direktør for anskaffelser i Bane NOR som nylig kommenterte i Anbud365 forslaget om et ratingsystem for leverandører. Forslaget dukket opp i en konjunkturrapport fra SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle)- en svensk, uavhengig ideell forening: «Offentlig upphandling – i gränslandet mellan ekonomi och juridik». Rapporten er tidligere omtalt i Anbud365.
Det er tre nordiske samfunnsøkonomer, deriblant Malin Arve, og en jurist – Lars Henriksson, professor i rettsvitenskap ved Handelshögskolan i Stockholm, som står bak rapporten.
Løfter frem leverandørevaluering
I en kommentar til synspunkter fra BaneNOR sier Malin Arve til Anbud365 at det er veldig bra at Bane NOR løfter frem at de benytter leverandørevaluering med den hensikt å forbedre leverandørene underveis i kontraktsperioden. – Det illustrerer så utrolig godt at det ikke må være siloer mellom forskjellige faser i anskaffelsesprosessen, understreker hun, og:
– Cathrine Loennecken fra Bane NOR går rett på et veldig kritisk element av et slikt evalueringssystem. Hvordan forholde seg til nye leverandører? Det er disse detaljene som må diskuteres dersom et slikt system skal fungere. Det er litt «the devil is in the details» over hele saken.
Kjempeviktig utfordring
«Vi har erfart at det er vanskelig å benytte resultater fra slike leverandørevalueringer i fremtidige anskaffelser med dagens anskaffelsesregelverk, særlig i forhold til krav om likebehandling» står det i artikkelen der Loennecken kommenterer rapporten. – Jeg ser den utfordringen, sier Malin Arve. Vi omtaler dette i rapporten vår, for det er kjempeviktig. Trafikverket har løst det ved å la nye leverandører evalueres på avtaler med andre relevante parter enn Trafikverket.
Statens vegvesen
Statens vegvesen sier i en kommentar til rapporten og forslaget om et ratingsystem at generelt er det bra og relevant at det forskes på dette fagfeltet.
Bli den første til å kommentere på "BaneNOR treffer kritisk element i evaluering med ratingsystem"