Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester før sommeren, «nye Doffin» om et par år, og markedsplass-hjelp i løpet av året for dem som skal kjøpe skytjenester. Dette er et knippe saker som anskaffelsesmiljøet i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for tiden er opptatt av. Det forteller divisjonsdirektør Dag Strømsnes i DFØ til Anbud365. I tillegg: StartOff-prosjektet skal hjelpe oppstartsbedrifter til å komme på banen i det offentliges anskaffelser. Også det er en oppgave Strømsnes gleder seg over.
Strømsnes slår fast at anskaffelsesmiljøet er godt mottatt i DFØ, og at man er godt i gang med integrasjonen – som skal gi resultater: Tilgang på regnskapsdata til forbedring av statistikk, noe som vil gi offentlige innkjøpere bedre grunnlag for å sette mål og benchmarke med andre virksomheter. Også nærhet til DFØs kompetanse på endring i forvaltningen er et verdifullt tilskudd i anskaffelsessammenheng.
StartOff
StartOff er et helt nytt innovasjonsvirkemiddel som skal gjøre det enklere for offentlig sektor, både kommuner og statlige virksomheter, å løse utfordringene sine i samarbeid med oppstartselskaper. StartOff hjelper oppdragsgivere med å gjennomføre en definert anskaffelsesprosess som er spesielt tilpasset «startuper» som leverandører.
– DFØ har fått i oppdrag å ta hånd om denne satsingen, som dels kan bidra til å gi offentlig sektor ideer og løsninger det er behov for, dels være god næringsutvikling. Gjennom å hjelpe oppstartsbedrifter med kunnskap om hvordan de på best mulig måte kan delta i offentlige anbudskonkurranser, øker vi deres muligheter til å kapre kontrakter og dermed få kapital til videre utvikling av bedrift og løsning, fremhever Strømsnes.
«Nye Doffin»
Med sikte på lansering i april 2023 er DFØs anskaffelsesteam i full gang med å forberede og utvikle «nye Doffin». Kunngjøringsskjemaer skal tilpasses, statistikk utvikles og benchmark-muligheter kartlegges. – Vi skal lage en Doffin det er grunn til å være stolt av – som er til nytte for så vel leverandører som oppdragsgivere, poengterer han. Og det skal bygges bro – integrasjon – til StartOff og markedsplassen for skytjenester.
Skytjenester
– Kjøp av skytjenester er utfordrende, med så vel hensyn til personvern som sikkerhet å ta med i vurderingene, fremholder Strømsnes. For å bistå virksomheter å ta i bruk skytjenester, bygger vi nå en markedsplass. På markedsplassen vil statlige og kommunale oppdragsgivere finne god veiledning, oversikt over markedet og rammeavtaler utviklet av Statens innkjøpssenter.
Statens innkjøpssenter
Strømsnes er godt fornøyd med resultatene Statens innkjøpssenter har fått til. En suksess er en betegnelse han bruker, og erkjenner at dette viser at volum veier tungt når det gjelder å få gode priser. Det er også lagt merke til at innkjøpssenteret fikk doblet sine ressurser i statsbudsjettet for 2021. Det er et signal fra regjering og storting at innkjøpssenteret leverer etter intensjonene, sier han. Nå er det reise og IKT-området som er de kategoriene man for tiden arbeider med i Statens innkjøpssenter.
Og apropos innkjøpssenteret:
– Oslo Economics har nettopp levert en rapport der man tar for seg kommunalt innkjøpssamarbeid. Vi ser at samarbeid på statlig side nytter. Kanskje kan man i en eller annen forstand kople innkjøpssenteret og et kommunalt innkjøpssamarbeid med sikte på gjensidig bruk av erfaring og kompetanse i konkrete anskaffelser? Skal man lykkes, er forutsetning at dette skjer på frivillig basis, understreker Strømsnes.
Konsulentkjøp
Et svært spennende oppdrag fulgte med årets tildelingsbrev, ifølge divisjonsdirektøren:
– Vi skal utvikle retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester. Dette er en stor kategori innen offentlige anskaffelser, med stor variasjon i utførelsen. Akson-saken har selvsagt spilt inn ved å bringe inn flere sentrale problemstillinger i bruk av konsulenter i egen virksomhet: Hvor langt inn i egen forvaltning skal man slippe konsulentene til? Kjøpere av slike tjenester må være seg bevisst ulike sider ved utsetting av slike tjenester til eksterne, spesielt når det gjelder strategi og økonomiforvaltning.
DFØ er nå i gang med å kartlegge området med sikte på å utvikle beste praksis og retningslinjer. Oppdraget skal være ferdigstilt innen sommeren.
Bli den første til å kommentere på "DFØ-satsing: Konsulentkjøp, «nye Doffin», StartOff og markedsplass for skytjenester"