Digitale verktøy skal gi enkel info-tilgang i kampen mot useriøse aktører

Anbud365: Digitale verktøy skal gi enkel info-tilgang i kampen mot useriøse aktørerArbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng melder en rekke tiltak i kampen mot useriøse leverandører i det offentliges anskaffelser – både i statsbudsjett-forslaget og i 2025-utgaven av Handlingsplanen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet (foto: Torgeir Haugaard/Forsvaret).

Skriv ut artikkelen

Skal offentlige innkjøpere ta informerte valg av seriøse leverandører, trengs løsninger som gir enkelt tilgang til nødvendige opplysninger. For å få til det varsler regjeringen nå satsing på digitale verktøy – bl.a. digitale lommebøker og datadeling. Og Arbeidstilsynet skal publisere vedtak om stansing og tilsynsdokumenter på eInnsyn, samtidig som tilsynet jobber med å gjøre denne informasjonen tilgjengelig på en enklere måte. Store statlige byggherrer tillegges et særlig ansvar for å holde useriøse leverandører unna det offentliges anskaffelser.

I forslaget til statsbudsjett for 2026 fremhever Arbeids- og inkluderingsdepartementet at det skal bli enklere å finne fram til seriøse leverandører, bl.a. gjennom bedre deling av informasjon og utvikling av digitale verktøy. Norgesmodellen for offentlige innkjøp skal videreutvikles, og offentlige byggherrer skal samarbeide tettere for å sikre at innkjøp skjer fra seriøse leverandører. Arbeidstilsynet skal publisere tilsynsrapportene sine og vedtakene om stans, og på den måten gjøre informasjonen lettere tilgjengelig ikke minst for offentlige innkjøpere.

Enkel tilgang til opplysninger

Forbrukere, private virksomheter og offentlige innkjøpere skal bli satt i stand til å ta informerte valg av seriøse leverandører, fremholder departementet i sitt budsjettforslag. Derfor trengs det løsninger som gir enkel tilgang til opplysninger. Regjeringen vil utrede hvordan digitale lommebøker og datadeling kan gjøre dette mulig. Som innkjøper har det offentlige et særlig ansvar for å sikre seriøse og anstendige lønns- og arbeidsvilkår hos leverandørene sine.

Arbeidstilsynet skal publisere tilsynsdokument og stansingsvedtak på eInnsyn, som er en digital søketjeneste for dokumenter fra offentlige postjournaler. Tilsynet vil gjøre løsningen synlig og lett tilgjengelig på nettsidene sine, heter det. Dermed blir det bedre tilgang til informasjon som gjør det mulig å velge bort useriøse og kriminelle aktører. Arbeidstilsynet skal arbeide videre med løsninger for å gjøre den publiserte informasjonen tilgjengelig på en enklere måte.

Handlingsplan

I budsjettdokumentet vises det til 2025-utgaven av Handlingsplanen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, der mange av disse tiltakene er nærmere omtalt.

En forutsetning for å mobilisere forbruker- og innkjøpsmakt er å gi disse gruppene verktøy i form av tilgjengeliggjøring av seriøsitetsinformasjon, fremgår det av handlingsplanen. Dette krever god registerkvalitet gjennom oppdaterte og korrekte data før deling av seriøsitetsinformasjon. Det er behov for en ytterligere satsning for å sikre informasjonsdeling.

To trinn av Norgesmodellen har sett dagens lys, men i handlingsplanen antydes at det det skal arbeides videre med å vurdere krav til digitale mannskapslister og videreutvikling av eBevis, som bl.a. skal knyttes til digitale lommebøker.

Byggherre-ansvar

Regjeringen vil gi de statlige etatene og selskapene som er ansvarlige for store anskaffelser innen bygg og anlegg i oppdrag å videreføre og videreutvikle sitt samarbeidsforum for å fremme seriøsitet i offentlige anskaffelser. I dette samarbeidet deltar blant annet Statsbygg, Statens vegvesen og Bane NOR. Formålet er å utveksle erfaringer og forebygge arbeidslivskriminalitet i forbindelse med oppdrag for det offentlige.

Av handlingsplanen fremgår dessuten at Regjeringen vil styrke informasjonen om, og oppfølgingen av, godkjenningsordningene som er innført for virksomheter innen renhold, bilpleie/dekkskift og bemanning. En godkjenning innebærer at virksomhetene føres inn i et offentlig tilgjengelig register. Formålet er blant annet å gjøre forbrukere og innkjøpere i stand til å velge seriøse og godkjente leverandører. Arbeidstilsynet skal, i samarbeid med partene i arbeidslivet, videreutvikle tiltak for å styrke virksomhetenes etterlevelse av godkjenningsordningene, heter det, og gjennomføre informasjonstiltak rettet mot blant annet forbrukere, innkjøpere og oppdragsgivere for å sikre kjennskap og oppmerksomhet til ordningene.

Bli den første til å kommentere på "Digitale verktøy skal gi enkel info-tilgang i kampen mot useriøse aktører"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*