Den norske regjeringen må nå argumentere godt for å forsvare at de har direktetildelt en jernbane-kontrakt. EFTAs overvåkingsorgan har vurdert saken, konkludert med at vilkårene for å gjøre unntak fra konkurransekravet ikke er oppfylt. Norge har m.a.o. brutt sine forpliktelser etter EØS-avtalen, mener ESA som nå iverksetter formell sak mot Norge.
Hvis ikke Norge gir overbevisende grunner for bruk av dette unntaket, kan det hele ende for EFTA-domstolen, men det er fortsatt et stykke dit – også steg nr. 2 i prosedyren skal gjennomføres først. Etter at Norge har svart og ESA vurdert det, bestemmer ESA om de skal gå vider eller henlegge saken. Går de videre, skal Norge uttale seg om ESAs konklusjon. Aksepteres det, innrømmer Norge brudd og lover bot og bedring. Står Norge steilt på sitt og ESA på sitt, er EFTA-domstolen neste.
Klare krav
EØS-reglene for offentlige transporttjenester stiller klare krav til hvordan kontrakter skal tildeles. Ved tildeling av en offentlig tjenestekontrakt er hovedregelen at kontrakten skal tildeles etter en åpen anbudskonkurranse, slik at alle interesserte operatører får en rettferdig og lik mulighet til å levere tilbud.
Direkte tildeling uten konkurranse er bare tillatt i klart definerte unntakstilfeller. Slike unntak må begrunnes og oppfylle de vilkårene som følger av regelverket og rettspraksis, heter det i pressemeldingen.
Sørlandsbanen etc.
I oktober 2024 foreslo Norge å tildele Vy, et statseid transportkonsern, en midlertidig kontrakt om å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027, uten å gjennomføre en konkurranse. Forslaget ble begrunnet med behovet for å sikre kontinuitet i togtilbudet mens myndighetene vurderte den fremtidige organiseringen av togtrafikken. I juni 2025 bekreftet Norge beslutningen om å tildele en toårig kontrakt med mulighet for forlengelse. Strekningene drives i dag av Go-Ahead Norge, som vant den gjeldende kontrakten gjennom en konkurranse i 2018.
Vilkårene ikke oppfylt
Etter å ha vurdert saken, konkluderer ESA med at vilkårene for å gjøre unntak fra konkurransekravet ikke er oppfylt. Ved å tildele den offentlige tjenestekontrakten direkte uten tilstrekkelig begrunnelse, mener ESA at Norge har brutt sine forpliktelser etter EØS-avtalen.
Et formelt åpningsbrev er det første skrittet i en overtredelsessak mot en EØS EFTA-stat. Norge har nå to måneder på seg til å uttale seg før ESA tar stilling til om saken skal tas videre.




Bli den første til å kommentere på "EFTAs overvåkingsorgan: Norsk direktetildeling av jernbanekontrakt er regelbrudd"