I BAE-næringen kan kravet om 30% vekting i offentlige anskaffelser være til hinder for bruk av sirkulære løsninger, dersom vektlegging av miljøkriterier som er lettere å måle, som klima, premieres høyere enn sirkulære løsninger. Dagens 30-prosent krav garanterer ikke bruk av sirkulære løsninger, konkluderer en regjeringsoppnevnt ekspertgruppe.
Ekspertgruppen for utredning av virkemidler for å fremme sirkulære aktiviteter, nedsatt av Regjeringen i fjor, leverte nylig sin rapport: «Ikke rett fram». Her heter det bl.a. at offentlige anskaffelser er svært sentrale i omstilling av BAE-næringen, som følge av den betydelige andelen offentlige oppdrag utgjør i sektoren. Omtrent 60% av omsetningen i BAE-næringen i Norge er knyttet til offentlige kunder.
Krav i en anskaffelse
Hvilke krav og kriterier som skal settes, er ikke spesifisert i regelverket, men Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) tilbyr veiledning og kriterieveivisere som oppdragsgivere kan bruke for mer sirkulære bygg- og anleggsprosjekter. Blant de forhold som kan fremmes i anskaffelsen, nevnes bl.a. følgende:
- Krav til materialvalg: Offentlige innkjøpere kan stille krav om bruk av ombrukte, gjenvunnede, fornybare eller andre bærekraftige materialer. Dette bidrar til å redusere avfall og fremme ombruk.
- Livssyklus: Offentlige innkjøpere kan stille krav om rehabilitering av bygget, energieffektivitet, tilrettelegging for senere ombruk og design for skånsom demontering.
- Kontrakter som fremmer sirkulære prinsipper: Det kan vurderes kontraktsmodeller som i større grad inkluderer vedlikeholds- og reparasjonsavtaler som vil bidra til lengre levetid for tiltaket. Dette kan særlig gjelde leieavtaler.
- Innovasjon og forskning: Offentlige anskaffelser kan stimulere til innovasjon ved å støtte prosjekter som utvikler nye, bærekraftige byggemetoder og materialer.
- Krav til avfallshåndtering: Det kan stilles krav til hvordan avfall fra byggeprosjekter skal håndteres, med mål om å minimere avfall og maksimere ombruk og materialgjenvinning.
30%-vekting kan være hinder
Klima- og miljøhensyn skal som hovedregel vektes 30% i offentlige anskaffelser. Det kan også stilles klima- og miljøkrav for å oppfylle forpliktelsen i regelverket dersom det gir en bedre klima- og miljøeffekt. I BAE-næringen kan kravet være til hinder for bruk av sirkulære løsninger, dersom vektlegging av miljøkriterier som er lettere å måle, som klima, premieres høyere enn sirkulære løsninger.
Eksempelvis kan en anskaffelse av utslippsfrie gravemaskiner i utgangspunktet være et godt klimatiltak, men ikke nødvendigvis sirkulært om det innebærer økt ressursbruk. Sirkulære løsninger er i tillegg ofte i en oppstartsfase og ikke like utbredt som salg av nye byggevarer og -materialer. Dette kan innebære et større transportbehov med økte klimagassutslipp inntil de sirkulære løsningene er mer utbredt. Dagens 30-prosent krav garanterer dermed ikke bruk av sirkulære løsninger.
Må ta hensyn til miljøkonsekvenser
Krav eller kriterier som stilles i offentlige anskaffelser med hensyn til sirkulær økonomi må ta hensyn til de samlede miljøkonsekvensene gjennom hele verdikjeden, både verdier innen natur, forurensning og klima. Ulike sirkulære tiltak har ulik effekt på klima, natur og forurensning, så hvilke som skal vektlegges må vurderes nøye.
Slike sirkulære hensyn kan fremmes dels ved å stille kvalifikasjonskrav og dels ved å bruke adgangen til å vektlegge miljøhensyn mer aktivt til å vektlegge særlige sirkulære løsninger. Hvordan balanseringen av krav og tildelingskriterier skal gjøres i den enkelte konkurransen, må vurderes konkret. Settes det for strenge krav, kan dette avgrense aktuelle tilbydere fra konkurransen.
Bli den første til å kommentere på "Eksperter: Kravet om 30%-vekting kan stå i veien for sirkulære løsninger"