Elektronisk faktura griper om seg – må leve med pdf og papir i ennå 15 år

Anbud365: Elektronisk faktura griper om seg – må leve med pdf og papir i ennå 15 årEt hinder for økt utbredelse av elektronisk faktura kan være at aktuelle virksomheter ikke har god nok informasjon eller kunnskap om fordelene ved overgang til elektronisk faktura, heter det i en fersk rapport fra Oslo Economics. På bildet kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup og næringsminister Iselin Nybø – oppdragsgiverne bak rapporten.

Skriv ut artikkelen

Bruken av papir- og PDF-fakturaer vil gradvis reduseres uten innføring av tiltak og i all hovedsak falle bort i løpet av en femtenårsperiode. Denne spådommen – eller antakelsen – finnes i en fersk rapport fra Oslo Economics som har kartlagt all bruk av elektroniske fakturaer i Norge. Markedsandelen for elektronisk faktura i segmentene næringsliv-næringsliv og næringsliv-offentlig sektor har økt fra 10% i 2015 til 42% i 2019. Opptil 85% av de 42 prosentene antas å høre hjemme i det offentliges bruk av EHF-fakturaer.

Oslo Economics har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet kartlagt bruk av elektronisk faktura i transaksjoner i B2C-, B2B- og B2G-markedene, dvs . mellom aktører i næringslivet, mellom næringslivet og konsumenter og næringslivet og det offentlige. Resultatet av kartleggingen foreligger nå i rapporten «Kartlegging av bruk av elektronisk faktura».

EHF-faktura, som er en del av standarden elektronisk handelsformat (EHF), er obligatorisk for alle offentlige virksomheter i offentlige anskaffelser omfattet av anskaffelsesloven (B2G), og er også utbredt blant private virksomheter (B2B). Produktet eFaktura benyttes hovedsakelig i markedet mellom private virksomheter og personkunder (B2C).

Markedsandeler

I rapporten er det gjort et estimat, som tilsier i overkant av 136 millioner fakturaer per år i B2B/B2G-segmentet og i underkant av 250 millioner årlige fakturaer i B2C/G2C-segmentet.

Markedsandelen for elektronisk faktura anslås til å være 42% i B2B/B2G-segmentet i 2019. Registrerte mottakere og volumet av EHF-fakturaer har vokst jevnt siden 2015, og samlet anslår Oslo Economics at markedsandelen for elektronisk faktura i B2B/B2G-segmentet har økt fra 10% i 2015 til 42% i 2019. Informasjonsgrunnlaget tyder på at andelen er høyere i B2G-segmentet enn i B2B-segmentet. Det anslås at de isolerte markedsandelene er 75-85% i B2G-markedet og 35-45% i B2B-markedet i 2019.

Tidsgevinst

Tidsgevinsten ved overgang til elektronisk faktura anslås til ca. 1 minutt for avsender og 3 til 5 minutter for mottaker i B2B- og B2G-markedet. Disse anslagene stemmer godt overens med tidligere estimater, når man tar hensyn til at behandling av utgående og innkommende ikke-elektroniske fakturaer allerede i all hovedsak foregår digitalt, skriver Oslo Economics. Tidligere – og langt høyere – estimerte tidsgevinster, tok utgangspunkt i en helmanuell fakturabehandling som i dag i stor grad er erstattet med digital behandling.

Samfunnets totale tidsgevinster ved overgang til elektronisk faktura gir en potensiell besparelse på 4,2 mrd. kroner per år, ifølge anslag i rapporten. Gevinster knyttet til reduserte distribusjonskostnader bidrar med ytterligere et potensial på 1 mrd. kroner per år. Anslagene er basert på estimerte andeler og tidsgevinster fra 2019, og usikkerheten er betydelig. – Vår oppfatning er at andelen elektroniske fakturaer vil fortsette å øke i årene som kommer, slik at bruken av papir- og PDF-fakturaer gradvis vil reduseres uten innføring av tiltak og i all hovedsak falle bort i løpet av en femtenårsperiode. En gradvis overgang til elektronisk faktura innebærer at den potensielle årlige besparelsen vil reduseres år for år, konstaterer Oslo Economics.

Hindre

Et hinder for at ikke flere virksomheter gjør overgang til elektronisk faktura, er at prisen for å sende for eksempel EHF eller eFaktura, er høyere enn for å sende enn ikke-elektronisk faktura i form av en PDF vedlagt e-post. Dessuten kan et hinder for økt utbredelse av elektronisk faktura være at aktuelle virksomheter ikke har god nok informasjon eller kunnskap om fordelene ved overgang til elektronisk faktura. Et annet hinder kan være at enkelte regnskapsførere ikke har tilstrekkelige insentiver til å initiere en overgang til elektronisk faktura for kunden. For øvrig kan SMB-bedrifter ha lav betalingsvilje for regnskapssystemer med kostnad for lisens, kostnad per elektronisk faktura og kostnad for tidsbruk til regnskapsfører, der systemet har en rekke funksjoner for analyse.

Bli den første til å kommentere på "Elektronisk faktura griper om seg – må leve med pdf og papir i ennå 15 år"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.