Enorm ryddesjau i Molde, nytt kontrollutvalg må rydde opp

Anbud 365: Enorm ryddesjau i Molde, nytt kontrollutvalg må rydde oppSom følge av oppryddingsarbeidet etter deres såkalte matombringingssak får Molde kommune nytt og skjerpet anskaffelsesreglement og kanskje en «controller-funksjon» på innkjøp. På bildet kommunedirektør i Molde kommune, Marianne Stokkereit Aasen.

Skriv ut artikkelen

I Molde kommune er det i gang et omfattende oppryddingsarbeid etter medie-avsløringer om mulige brudd på reglene om offentlige anskaffelser. Kontrollutvalget ville ha rapport i juni, men resultatet vil neppe foreligge før ved årsskifte. Da er et nytt kontrollutvalg på plass. Molde får litt over 81 00 fakturaer hvert år, og oppryddingen skal gå mange år tilbake i tid – kanskje så mye som 20-30 år. Det meste er elektronisk, men også en god del på papir. Kontrollutvalgets bestilling var en komplett oversikt over avtaler som kan være i strid med anskaffelsesreglene.

Bakgrunnen for saken er de såkalte matombringingsavtalene, som ble tildelt losjer i Molde uten anbud. I årevis betalte Molde kommune ut hundrevis av kroner til en leverandør med lukkede regnskaper, dvs. at det ikke var innsyn i dem. Det ble gjort ny avtale hvert år – år etter år, men uten noen form for konkurranseutsetting. Sentralt i kommunen visste man ikke om disse avtalene heller – inntil for nylig da lokalavisene kom over saken. En vekker, var karakteristikken fra kommunen.

Frister utsatt og utsatt

Da kontrollutvalget i Molde kommune fikk saken i mars i år ble kommunedirektøren bedt om å rapportere på utvalgets krav innen juni i år. Men fristen ble utsatt og i forkant av møtet i utvalget medio september innkom beskjed om at man heller ikke da var kommet i mål med arbeidet.

Blant kravene til kommunedirektøren var å innføre kontrollrutiner for oppfølging av innkjøpsreglementet, og å etablere system/rutine som gjør at kommunen har en samlet oversikt også over innkjøpsavtaler som er inngått/inngås av enheter og kommunale foretak. Så ville kontrollutvalget vite hvilke tiltak kommunen vil gjennomføre for å hindre at det skjer brudd på reglene for offentlige anskaffelser i framtiden.

Oversikt over alle avtaler

Det mest krevende var nok imidlertid ønsket om å få en oversikt over alle avtaler som er inngått av enheter/kommunale foretak som en ROR-innkjøps undersøkelse viste at er i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. ROR-Innkjøp er et innkjøpssamarbeid mellom kommunene Aukra, Molde og Rauma, hvor Molde kommune er vertskommune.

I lokalavisene forteller innkjøpssjef i Molde kommune, Dirk Lungwitz, om omfanget av arbeidet. – Vi har det meste elektronisk, men før vi tok i bruk i bruk innkjøpsverktøyet Mercell er en god del på papir. Det største problemet er når vi ikke finner noe som helst, forteller han til Romsdals Budstikke, mens han ventet ytterligere ti kasser på vei fra arkivet.

81 000 fakturaer årlig

Omfanget har økt mens de har jobbet, forteller han, og karakteriserer det som et detektivarbeid av en annen dimensjon. Nå er målet innen nyttår. Dermed blir den en sak som overlates til det nye kontrollutvalget, som skal på plass etter valget.

Til Molde kommune kommer det litt over 81.000 fakturaer i året.

Som følge av oppryddingsarbeidet etter matombringingssaken kommer det nytt anskaffelsesreglement i Molde kommune neste år. Det er også foreslått innført en «controller-funksjon» på innkjøp. Det har vært manglende kontroll med de mindre offentlige anskaffelsene, erkjenner innkjøpssjefen i Romsdal Budstikke. Mindre avtaler har gått under radaren.

Bli den første til å kommentere på "Enorm ryddesjau i Molde, nytt kontrollutvalg må rydde opp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.