Er strenge referansekrav et hinder for offentlig innovasjon? Ja, mener Virke

Anbud365: Er strenge referansekrav et hinder for offentlig innovasjon Ja, mener VirkeAt noen av Norges mest innovative virksomheter jevnlig utelukkes fra offentlige anbud er langt fra ideelt, hverken for Virkes medlemmer eller for Norge – i hvert fall ikke når behovet nettopp er innovasjon og nye tanker og løsninger, skriver artikkelforfatterne. På bildet, Lystad til høyre.

Skriv ut artikkelen

Av Hanne Lystad, bransjeleder rådgivning og Sigri Sevaldsen, bransjedirektør teknologi – begge Hovedorganisasjonen Virke

Innovative oppstartsbedrifter hindres fra å delta i offentlige anbud på grunn av strenge referansekrav. Hvem tjener egentlig på det?

I et anbud ønsker man seg som regel at leverandøren skal ha en viss grad av erfaring og kompetanse. Det er selvfølgelig fullt forståelig – ingen ønsker å kjøpe katta i sekken.

Utfordringen oppstår når rigide referansekrav spenner bein på gründerne med gode løsningsforslag. For når innovative løsninger ender opp med å bli nektet i døra uten å i det hele tatt bli vurdert, er det vanskelig å forstå hvem vinneren er.

Det stilles i dag ofte krav om referanser på tre tilsvarende gjennomførte oppdrag i offentlige utlysninger. Dette ekskluderer i prinsippet de fleste gründere og oppstartsbedrifter fra å delta i konkurransen.

Det er i utgangspunktet ikke noe nytt at gründere og nyetablerte sliter med å komme inn på det offentlige markedet. En stor årsak er nettopp at det stilles for rigide krav til dokumentasjon og referanser i anbudsprosessen.

For i motsetning til etablerte leverandører, har en oppstartsbedrift sjelden eller aldri rukket å gjennomføre tilsvarende oppdrag som det som beskrives i utlysningen. Dermed har de heller ikke mulighet til å møte referansekravene. 

Det betyr imidlertid ikke at disse bedriftene kunne ha levert like gode løsninger – om ikke bedre.

Med litt mer fleksibilitet i anbudsutlysningene, mener Virke at det er høy sannsynlighet for at man kan oppnå bedre resultater både for innkjøpere og leverandører.

At noen av Norges mest innovative virksomheter jevnlig utelukkes fra offentlige anbud er langt fra ideelt, hverken for Virkes medlemmer eller for Norge – i hvert fall ikke når behovet nettopp er innovasjon og nye tanker og løsninger.

Heldigvis er flere innkjøpere flinke til å tilpasse seg, noe DFØ også oppfordrer til.

anskaffelser.no listes det nemlig opp flere hensyn som bør tas i utlysningen av offentlige anbud. 

Blant annet påpekes det at kvalifikasjon kan oppfylles av ansatte hos leverandøren. På den måten åpnes det opp for at ansattes tidligere erfaringer teller likt med leverandørens som sådan.

Er målet å få med gründere i anbudskonkurransen, bør terskelen for referanser senkes. Da unngår du som innkjøper å gå glipp av løsningsforslag eller tilbud som fort kan vise seg å være det beste tilbudet.

I tillegg bygger det opp under innovasjon som kan vokse og bidra til å løse store utfordringer i samfunnet i årene som kommer.  

Bli den første til å kommentere på "Er strenge referansekrav et hinder for offentlig innovasjon? Ja, mener Virke"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.