Etter 15 år med innovative anskaffelser – sliter med å få til flere

Anbud365: Etter 15 år med innovative anskaffelser i Norge får vi til mer innovative løsninger, men sliter med å få til flere.Harald Aas - en av de sentrale innovasjonspådriverne i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP), forteller i en artikkel at Norge havner på sjuendeplass i undersøkelser som EU gjennomfører om innovative anskaffelser. Fire mangler oppgis som årsak til den plasseringen (foto: LUP).

Skriv ut artikkelen

Etter 15 år med innovative anskaffelser i Norge får vi til mer innovative løsninger, men sliter med å få til flere. Vi har blitt flinkere, men hvorfor har vi ikke hatt en tilsvarende utvikling på antallet? Disse spørsmålene grubler Harald Aas over i en artikkel – han er en av de sentrale innovasjonspådriverne i Leverandørutviklingsprogrammet. Han trekker frem sju grep han mener vil gi flere innovative anskaffelser, i sum at sentrale og lokale myndigheter skjerper seg og sette innovative anskaffelser på dagsordenen for alvor.

Artikkelen er å finne på nettsiden til LUP. Her slår Aas bl.a. fast at anskaffelsesloven åpner for innovasjon, men disse mulighetene ikke er godt nok kjent for de som kjøper inn på vegne av det offentlige. Innovasjon krever mot og risikovilje, og det skjer ikke av seg selv. Han løfter frem noen konkrete tiltak som kan bidra til flere innovative anskaffelser:

•        Enova kan gi støtte til kjøp av innovative løsninger slik de allerede gjør for kjøp av grønne løsninger (f. eks støtten til inndekning av merkostnaden ved kjøp og bruk av utslippsfrie anleggsmaskiner)
•        Regjeringen kan gi signaler om å gjenopprette og videreutvikle den finansielle støtten for utvikling av nye og bedre løsninger (f. eks Innovasjon Norge sin støtte til Innovasjonspartnerskap og Forskningsrådets finansielle støtte til før-kommersielle anskaffelser)
•        Departementer, kommuner og fylkeskommuner som eiere de offentlige virksomhetene kan gi tydelige føringer om flere innovative anskaffelser i tildelingsbrev og andre styringsmekanismer
•        Regjeringen kan lage en nasjonal handlingsplan for innovasjon gjennom offentlige anskaffelser med flere konkrete tiltak, måling og mål for andelen innovative anskaffelser
•        Øke innsatsen for å bygge mer kjennskap og kunnskap om innovative anskaffelser i offentlige virksomheter i kommuner, fylker og stat. I tillegg bør staten også delta i framsnakkingen av offentlige anskaffelser som innovasjonsmotor. Ledelsen i offentlige virksomheter må forstå viktigheten av innovasjon, etterspørre og måle antallet og effekten av innovative anskaffelser.
•        Mer forskning og effektkartlegging på innovative anskaffelser i Norge.
•        En mer operativ satsning på digitalisering av offentlige tjenester og tjenesteproduksjon, og finansieringsmekanismer for dette.

På sjuendeplass

I undersøkelser som EU gjennomfører, havner Norge på en syvendeplass sammenliknet med andre EU-land. Med tanke på at Norge var tidlig ute med en satsning på innovative anskaffelser, og at andre land ser til Norge på området, burde vi rangert høyere, skriver Aas. Selv om Norge ifølge rapporten får mye positiv omtale, skårer vi ikke høyere fordi løsningene har beskjeden spredning. De fire viktigste grunnene til at vi ikke havner på topp i EU er:

  • En manglende nasjonal handlingsplan for å løfte innovative anskaffelser (flere aktører som gjør flere innovative anskaffelser)
  • Manglende mål for hvor mye eller hvor mange av anskaffelsene som skal være innovative
  • Manglende overvåking og måling av andelen innovative offentlige anskaffelser i Norge og at det mangler personlige mål på slike
  • Manglende incentiver for innovative anskaffelser

Kommunene

Selv om de fleste kommunene i Norge hevder at de har helt spesielle behov er det nok langt flere som kunne tatt i bruk noen av de løsningene som allerede er utviklet, fremholder han. Ifølge anskaffelsesundersøkelsen til DFØ har kommunene spesielt verken tid, kunnskap eller penger til å gjøre innovative anskaffelser. Med stadig strammere kommunebudsjetter vil ikke den situasjonen forbedre seg framover.

EU trapper nå opp satsningen på innovasjon i offentlige anskaffelser, og har satt som mål for sine medlemsland at andelen innovative anskaffelser bør ligger på 17%. Hvor langt unna Norge er dette målet vet vi ikke ettersom vi ikke har et systematisk regime for å måle andelen innovative anskaffelser, slår Aas fast, men et uttalt mål for andelen innovative anskaffelser og en systematisk innhenting av mål for dette vil øke oppmerksomheten på innovative anskaffelser.

Bli den første til å kommentere på "Etter 15 år med innovative anskaffelser – sliter med å få til flere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.