Ett av gulleggene i Regjeringens forenklingskurv kom til verden på den offentlige anskaffelsesarenaen, nemlig EHF (elektronisk handelsformat). Siste etappe i innføringen av EHF-bruk skal etter planen skje 1. januar 2028, da skal EHF også gjelde for handel mellom private. Det ventes å gi milliarder på milliarder i forenklingsgevinst. På Regjeringens forenklingsliste allerede er eForms blant de drøyt 90 tiltakene. Og digitale lommebøker kommer og gjør bl.a. deltakelse i offentlige anskaffelser enklere.
Regjeringen har lagt fram en rapport over sitt forenklingsarbeid for næringslivet. Blant de drøyt 90 tiltakene som er iverksatt, finner vi nye kunngjøringsskjemaer for offentlige anskaffelser – eForms. De ble innført i Norge for anskaffelser over EØS-terskelverdi i oktober 2023 i forbindelse med lansering av ny versjon av Doffin. Skjemaene videreutvikles løpende for å ivareta rapporteringskrav i henhold til nytt regelverk fra EU.
Digitale lommebøker
Nærings- og fiskeridepartementet skriver i rapporten:
– Innføringen av eForms skal bidra til bedre datakvalitet i kunngjøringer og gir bedre datagrunnlag for å fremme bærekraft og innovasjon i offentlige anskaffelser. eForms skal gjøre det lettere for leverandører å delta i offentlige anskaffelser, og redusere den administrative byrden for oppdragsgivere.
Et forenklingstiltak er også i vente. EU arbeider med å utvikle et omfattende regelverk og en felles teknisk infrastruktur for digitale lommebøker. En virksomhetslommebok gjør det mulig for en bedrift å motta og bruke digitale bevis, som skatteattester eller firmaattester, direkte i digitale prosesser.
Administrativ effektivisering
– Dette gjør det lettere å dokumentere seriøsitet, overholde regelverk og delta i offentlige anskaffelser – uten å måtte hente inn og sende inn dokumentasjon manuelt. Bevisene hentes én gang, og kan deretter gjenbrukes og deles etter eget ønske. I tillegg er informasjonen oppdatert i sanntid og kan trekkes tilbake ved behov, heter det.
Administrativ effektivisering er en av de viktigste gevinstene. I stedet for at virksomheter må be myndigheter om ulike dokumenter til hvert formål, kan de med en digital lommebok selv få tilgang til egne data fra offentlige registre og dele dem digitalt med samarbeidspartnere, kunder eller kontrollmyndigheter. Dette fjerner behovet for manuelle prosesser og hjemmelsvurderinger for datadeling fra det offentlige – et kjent hinder i dag.
EHF- også mellom private
Og arbeidet som Direktoratet for forvalting og økonomistyring satte i gang for en god del år siden, innføring av EHF (elektronisk handelsformat), kaster av seg – sett i forenklingssammenheng. Offentlige virksomheter har siden 2019 måttet tilby e-faktura når de handler med private bedrifter. Hovedregelen er at fakturering til og fra det offentlige skal være elektronisk. For handel mellom private aktører er det ikke slike krav, men:
– Skattedirektoratet har på oppdrag fra Finansdepartementet utredet krav til digital bokføring og bruk av e-faktura mellom private virksomheter. Målet er forenklinger for næringslivet og økt kvalitet i rapporteringen til myndighetene. Et ev. krav til digital bokføring, og pliktig e-faktura mellom private virksomheter kan spare bedrifter mye tid og penger, f.eks. ved enklere fakturahåndtering og færre purringer. Bedre digital dataflyt gjør det også enklere å lage bærekraftsrapporter og kan bidra til å bekjempe økonomisk kriminalitet.
Bli den første til å kommentere på "Forenklings-gullegg kom til verden på anskaffelses-arenaen"