Ansvaret for oppfølgning av etiske krav kan overlates til en stor aktør i hver landsdel eller fylke, eller til en nasjonal enhet for henholdsvis staten og kommunene, for eksempel Statens Innkjøpssenter og KS. Formålet er forenkling i tillegg til konsentrasjon og opparbeidelse av spisskompetanse på dette krevende området. Dette forslaget er et innspill fra landets fire ledende universiteter til den varslede stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Oslo (UiO), UiT Norges arktiske universitet og Universitetet i Bergen (UiB) har samlet sendt sine innspill til næringsminister Monica Mæland. Institusjonene har et omfattende samarbeid om innkjøp.
De peker på at kravene til at offentlige oppdragsgivere ivaretar andre hensyn enn rent økonomiske, er blitt strengere i det nye anskaffelsesregelverket. Selv om det har kommet noen forenklinger av regelverket, er det fortsatt et svært omfattende regelverk å forholde seg til, fremholdes det. De fire institusjonene kommer med noen forslag som kan bidra til bedre oppfølging av regelverket og til en forenkling for den enkelte innkjøper.
Oppfølging av etiske krav
For eksempel, heter det, kan oppfølgning av etiske krav som stilles til leverandører i deres produksjonskjede, samordnes og eventuelt sentraliseres, slik at noen færre kontaktpunkt gjør dette på vegne av flere oppdragsgivere. Leverandørene kunne da ha levert dokumentasjon til ett/færre steder, og hver enkelt oppdragsgiver kan slippe å stille de samme spørsmålene hver for seg til hver leverandør. Ansvaret for oppfølgning av etiske krav kan for eksempel overlates til en stor aktør i hver landsdel eller fylke, eller til en nasjonal enhet for henholdsvis staten og kommunene, for eksempel Statens Innkjøpssenter og KS.
En slik samlet oppfølgning vil forutsette standardiserte etiske krav og en standardisert rutine for oppfølgning. Maler for dette finnes i hovedsak allerede, slik som Difis og Initiativ for etisk handels mal for etiske kontraktsvilkår.
Sanksjoner
Hver oppdragsgiver vil, etter forslaget, selv vurdere bruk av sanksjoner ved eventuelle brudd som blir avdekket ved kontraktsoppfølgingen av de etiske kravene. Forslaget til samlet oppfølgning gjelder altså bare oppfølgningen av de etiske kravene, slik som innhenting av rapporter, revisjon m.m., presiserer de fire institusjonene .
I tillegg til forenkling, fremgår det av innspillet, vil man på denne måten utvikle spisskompetanse som letter arbeidet med oppfølgningen og gjør den mer treffsikker.
Kompetanse
– En annen type samordning og kompetansedeling er nettverk som gjør det mulig å dele kompetanse og erfaring. Nettverket kan være organisert innen en sektor eller geografisk, skriver de fire universitetene til næringsministeren. Vi foreslår i tillegg til dette, at det stilles krav til målrettet kompetansebygging hos offentlige innkjøpsfunksjoner. Dette bør inkludere alle sider av anskaffelsesprosessen, herunder økt fokus på prosjektkompetanse ikke bare for ledere, men også for innkjøpere. Videre foreslår vi at det stilles krav til at offentlige innkjøpere må ha høyere utdanning, og at det legges til rette for muligheten for å ta en eller annen form for tilleggsutdannelse innen offentlige anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Foreslår å sentralisere oppfølging av etiske krav i anskaffelser"