Anskaffelseslovverket kan føre til at bare de største leverandørene kommer i posisjon. Kommunedirektøren vil, så langt det er mulig innenfor lov og forskrift, gi lokale leverandører en mulighet til å levere varer og tjenester til Tingvoll kommune. Slik skriver kommunedirektør Odd-Arild Bugge i kommunen i sitt saksframlegg ved behandlingen av kommunens første innkjøpsreglement. Formannskapet gav sitt enstemmige ja til det nye reglementet. Også spilleregler for gjenbruk er med i reglementet.
Tingvoll kommune er en kommune på Nordmøre i Møre og Romsdal fylke med døyt 3000 innbyggere. Kommunen har tidligere ikke hatt et innkjøpsreglement, men nå er det et på vei gjennom den politiske beslutningsprosessen.
Kommunen er med i Nordmøre Interkommunale Innkjøpssamarbeid (NII). NII har kjørt konkurranser for medlemskommunene der Tingvoll er med i 18 avtaler. Disse omfatter de viktigste innkjøpene av forbruksmateriell. Samarbeidet gjør innkjøpene mer kostnadseffektive og tilfører kommunen kompetanse om et komplekst anskaffelsesregelverk. Tingvoll skal fortsette å være en tydelig stemme for miljøvennlige innkjøp i NII, fremgår det av innkjøpsreglementet.
Vil gi lokale en mulighet
Alle innkjøp skal skje etter lov om offentlige anskaffelser. I saksdokumentene leser vi bl.a.: – Lov og forskrift om offentlig anskaffelser setter strenge rammer for alle anskaffelser i kommunal regi. Dette er et lovverk som kan føre til at bare de største leverandørene kommer i posisjon. Kommunedirektøren vil, så langt det er mulig innenfor lov og forskrift, gi lokale leverandører en mulighet til å levere varer og tjenester til Tingvoll kommune.
I det nye reglementet pekes det på at det er ikke anledning til å diskriminere på grunnlag av nasjonalitet eller lokal tilhørighet. Til tross for dette kan det være anskaffelser der det er anledning til å vektlegge elementer knyttet til responstid, tilstedeværelse, miljø, transport m.m. Dersom slike elementer skal være en del av anskaffelsen, må oppdragsgiver ha en saklig grunn til å sette slike krav og kravene må stå i forhold til ytelsen som skal anskaffes, slås det fast.
Gjenbruk
Kjøp av brukte varer / gjenbruk er ikke direkte omhandlet i Lov om offentlige anskaffelser, men i innkjøpsreglementet gis det en oversikt over tolkninger som er aktuelle for slike anskaffelsene:
1. De grunnleggende kravene i Lov om offentlige anskaffelser legger til grunn at det skal være konkurranse og at det skal være lik behandling av alle leverandører. Dersom man innhenter et tilbud på en vare via nettstedet, f.eks. på Finn.no eller andre kanaler for brukte varer og i tillegg undersøker markedet for øvrig, er kravet om konkurranse og likebehandling ivaretatt. Videre gir f.eks. Finn.no anledning til å sammenligne priser.
2. For bruk av nettauksjoner gjelder det sammen når det gjelder krav til konkurranse og likebehandling. Dersom man tenker å legge inn bud i en nettauksjon må man først undersøke markedet. Disse prisene må man forholde seg til under budrunden på nettauksjonen.
3. Ved kjøp av brukte varer og på nettauksjon skal innkjøper dokumentere anskaffelsesprosessen; hva som er anskaffet, framgangsmåte, vurderinger osv.
For ordens skyld: å forfordele er det motsatte av å favorisere, altså å gi dem mindre enn de har krav på (https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forfordele/).
Det var vel ikke det overskriften var ment å si?
Takk for godt innspill. På den lenken du oppgir, ser man også at begrepet “forfordele” er blitt et såkalt pendelord: “Det er ikkje uvanleg at ord og uttrykk endrar meining over tid. Men at dei endar opp med å få stikk motsett tyding av den opphavlege, er heller sjeldsynt.– Heldigvis blei eg forfordelt, så eg fekk mest.” Så begrepsbruken er vel ikke så feil, likevel, men det er selvsagt “favorisere” som er meningen her.