I veiledningen om evalueringsmodeller som DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) nå har lagt frem, anbefaler de en modell hvor man prissetter kvalitet. Veiledningen inneholder også imidlertid en omtale av poengmodeller. Valget av anbefalt modell begrunnes bl.a. slik: I en modell som prissetter kvalitet trenger man ikke å gjennomføre den kompliserte prosessen det er å omgjøre tilbudspriser til poeng. Ved å unngå omregning til poeng fjerner du en mulig feilkilde fra evalueringsprosessen.
Du finner hele veiledningen om bruk av evalueringsmodeller her.
En evalueringsmodell er betegnelsen på en metode som benyttes for å evaluere tilbud som inneholder elementer som ikke er direkte sammenlignbare. Pris er ikke direkte sammenlignbart med en kvalitativ egenskap. Ulike kvalitative egenskaper er heller ikke direkte sammenlignbare med hverandre.
En evalueringsmodell skal gjøre pris og de ulike kvalitative egenskapene til sammenlignbare størrelser, slik at tilbudene kan sammenlignes og tilbudet med det beste forholdet mellom pris eller kostnad og kvalitet kan kåres.
To utbredte modeller
Det finnes to utbredte modeller for å gjøre om priskriteriet og de kvalitative kriteriene om til sammenlignbare størrelser, fremgår det av veiledningen: Prissetting av kvalitet og poengmodeller. De sistnevnte omgjør pris og kvalitetskriteriene til poeng. Prissetting av kvalitet innebærer at kvalitetskriteriene i stedet for å bli gitt poeng gis en pengeverdi.
DFØ mener at en evalueringsmodell som prissetter kvalitet, er den modellen som gir oppdragsgiver de beste forutsetningene for en riktig evaluering. En pengeverdi har en mer direkte tilknytning til oppdragsgivers betalingsvilje enn poeng. Ved å benytte pengeverdi i evalueringen i stedet for poeng blir oppdragsgiver derfor mer bevisst på at egen betalingsvilje kommer til riktig uttrykk slik at rett tilbud blir kåret til vinner av konkurransen.
Fjerner feilkilde
I en modell som prissetter kvalitet trenger man ikke å gjennomføre den kompliserte prosessen det er å omgjøre tilbudspriser til poeng. Ulike poengmodeller kan også gi ulike resultat. Ved å unngå omregning til poeng fjerner man en mulig feilkilde fra evalueringsprosessen.
Selv om DFØ anbefaler modellen om å prissette kvalitet, er det naturligvis mulig å fortsatt bruke poengmodeller, og veiledningen omtaler også bruk av poengmodeller.
Å sette en pengeverdi på de kvalitative egenskapene som evalueres i et tilbud kan fremstå som vanskelig, fremholder DFØ i veiledningen, kanskje fordi oppdragsgiver må sette et eksakt beløp på den tilbudte kvaliteten.
– Det er viktig å være klar over at å gi kvalitative egenskaper poeng i prinsippet er akkurat det samme. Poengene som gis representerer en pengeverdi, selv om det ikke umiddelbart er synlig hvor stor denne pengeverdien er, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Går for evalueringsmodell som prissetter kvalitet fremfor en poengmodell"