Stavanger kommune legger særlig til rette for gründere og småbedrifter gjennom 12 innkjøpstiltak som spesifikt løftes frem. Kommunedirektør Per Kristian Vareide stopper ikke der, han varsler i en sak i kommunen at det er mulighet for å styrke arbeidet med innkjøp fra lokale gründere og småbedrifter ytterligere. Disse representerer ofte kortreiste, innovative og effektive løsninger som kan bidra til å dekke kommunens behov, heter det. De kan også bidra til å styrke kommunens sikkerhet og beredskap i krisetider.
Mindre og lokale leverandørene kan bidra ved at de kan reagere raskt i en nødsituasjon, og at de har bedre kjennskap til lokale forhold enn ikke-lokale leverandører. I tillegg gir de kortreist tilgang på varer og tjenester som er viktige i krisetider, heter det i saken for Kommunalutvalget i Stavanger kommune.
Kommunen benytter i dag i stor grad handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å tilrettelegge for kjøp fra mindre aktører, også lokale, når disse kan levere det kommunen etterspør. Å styrke forutsetningene for de små aktørene er også gunstig for kommuneøkonomi og i et klimaperspektiv, og vil bidra til å stimulere og videreutvikle det lokale næringslivet.
Gründer- og SMB-tiltak
Stavanger kommune legger særlig til rette for gründere og småbedrifter gjennom følgende tiltak:
• Krav til leverandører: Stiller mindre strenge krav til kvalifikasjoner og økonomisk soliditet, der dette er hensiktsmessig og forsvarlig
• Åpne beskrivelser: Er bevisste på å benytte åpne beskrivelser av behov, slik at flest mulig leverandører har muligheten til å delta
• Oppdeling av oppdrag: Deler opp større anskaffelser i mindre deloppdrag der dette er hensiktsmessig og forsvarlig
• Tilpasning til lokale leverandører: Kommunen har mulighet til aktivt å sende tilbudsforespørsler til lokale leverandører i anskaffelser under 1,3 mill. ekskl. mva., og benytter dette der det er hensiktsmessig
• Markedsdialog: Gjennomfører fellesmøter og 1:1-møter med leverandørene/aktørene forut for konkurranser, for innspill til både prosess og innhold i anskaffelser. Her kan også de små aktørene gi tilbakemelding på forhold som er viktige for at de skal kunne komme i posisjon til å få kontrakt
• Høring: Høring på konkurransedokumenter før kunngjøring. Her får kommunen spørsmål og innspill til avklaring på ulike områder, herunder krav til leveransene og om innovasjonsfremmende/-hemmende forhold.
• Veiledning: Kommunen bistår med veiledning av leverandører som har spørsmål til konkurranseprosess og -formaliteter, noe særlig de mindre aktørene har behov for og nytte av
• Internt samarbeid på tvers, bl.a.: Faste, felles møter for anskaffelsesavdelingen, næringsavdelingen og avdeling for innovasjon og digitalisering, for kompetansedeling, drøfting og koordinering av vår kommunikasjon som involverer gründere og småbedrifter.
• Samarbeid med eksterne: Samarbeid med blant andre Nordic Edge i de anskaffelsesprosesser som involverer de mindre aktørene, og generelt i prosesser med et større innovativt potensial
• Kvikktester og markedsføring: Selve kvikktestene retter seg særlig mot gründere og småbedrifter. Her legges vekt på å markedsføre bredt i kommunikasjonskanaler (inkludert sosiale medier). Kommunen tilbyr informasjon og veiledning gjennom hele prosessen, både konkurranseteknisk og til forvaltning av ideen, samt stedlig befaring der dette er aktuelt. Stavanger kommune har gjennomført en rekke kvikktestkonkurranser.
• Synlighet på møteplasser: Kommunen deltar på møteplasser der gründere og småbedrifter er, for å lære og bidra til økt kunnskap og forståelse hos disse aktørene for hvordan de kan komme i posisjon til å delta i kommunens anskaffelser
• Kommunens internettsider inneholder informasjon og veiledning rettet mot gründere og småbedrifter om anskaffelser
Bli den første til å kommentere på "Her er Stavangers 12 grep for å legge til rette for innkjøp fra gründere og SMB"