Mindre enn 30% av oppstartsbedriftene i Norge har en offentlig kunde i dag, men 80% sier at de ønsker seg det. Mange av dem opplever at offentlige anskaffelsesprosesser er lange, tidkrevende og detaljerte. I dag ble ordningen StartOff lansert, og det kan bli den hjelpen oppstartsbedriftene trenger for å komme i kontakt med en eller flere offentlige kunder. Ordningen skal bidra til mer innovasjon i offentlig sektor og flere levedyktige oppstartsbedrifter i privat sektor.
Oppstartsselskaper kan ofte sitte på den innovative løsningen som dekker et behov i det offentlige. StartOff kobler innkjøpere og oppstartsselskaper sammen og følger partene gjennom hele innkjøpsprosessen. Ordningen er et rammeverk for gjennomføring av startup-vennlige anskaffelser, og administreres av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). Samarbeidspartnere er Digitaliseringsdirektoratet og Leverandørutviklingsprogrammet.
Kjernen i programmet vil være at offentlige virksomheter formulerer utfordringer og behov som oppstartsmiljøer og andre innovative aktører kan utarbeide løsninger på. Programmet skal også gi veiledning i offentlige anskaffelser, og hjelpe oppstartsbedriftene i overgangen fra eksperimentering og utprøving til en eventuell anskaffelse. StartOff tilbyr også prosjektstøtte til oppdragsgiver og leverandør i en tilrettelagt prosess.
18 ukers utvikling
Sammenlignet med andre ordninger, som eksempelvis innovasjonskontrakter, innovative anskaffelser, innovasjonspartnerskap, handler StartOff om mer avgrensede problemstillinger med kortere prosjektlengde og mindre kontraktbeløp. Et StartOff-prosjekt kan resultere i ytterligere en anskaffelse, men selve StartOff-prosjektet begrenser seg til 18 uker med utvikling av et produkt.
Målet er at StartOff skal redusere terskelen for samarbeid mellom offentlig sektor og oppstartsbedrifter, og dermed bidra til mer innovasjon i offentlig sektor og flere levedyktige oppstartsbedrifter i privat sektor.
Stor betydning for det offentlige
– Hvert år kjøper offentlig sektor inn varer og tjenester for rundt 600 milliarder kroner. Hvordan vi bruker de pengene har stor betydning for hvor digital, innovativ og bærekraftig offentlig sektor vi får, men også hva slags næringsliv vi får, sier Astrup.
Mindre enn 30% av oppstartsbedriftene i Norge har en offentlig kunde i dag. Samtidig sier 80% at de ønsker seg det.
Bli den første til å kommentere på "Hjelpen er nær for oppstartsbedrifter som vil ha offentlige kunder"