Mye interessant juss kan dukke opp i kjølvannet av de mange sammenslåingene mellom kommuner og mellom fylker som pågår i disse dager. Ikke minst gjelder det spørsmålet om lovlige eller vesentlige endringer i allerede inngåtte kontrakter og i kontrakter som inngås underveis i sammenslåingsprosessen. Dette var blant en serie aktuelle poeng som kom frem i dagens frokostseminar i regi av Advokatfirmaet Grette og Anbud365. Og hva skjer dersom en oppdragsgiver oppdager en avvisningsgrunn hos en leverandør etter at kontrakt er inngått?
Temaet for seminaret i dag var «Anskaffelsesretten i kontraktsfasen». Om lag et par hundre fulgte seminaret i salen, mens trolig godt over 360 har vært innom og fulgt streamingen av seminaret.
Således kan man konstatere at mange ville ha med seg hva Grette-advokatene partner Marie Braadland, senioradvokat Carsten L. Mowinckel og partner Jens Kristian Johansen hadde å bidra med.
Lovlige og vesentlige endringer
De gjennomgikk bl.a. lovlige endringer i inngåtte kontrakter: Hvor langt rekker egentlig en endringsklausul, er «de minimis»-endringer alltid greit, og hvilke tilleggsleveranser kan bestilles? Likeledes vesentlige endringer, bl.a. sentrale vurderingstemaer som hvorvidt en oppdragsgiver henvender seg til et annet marked, om en annen tilbyder kunne ha vunnet, får leverandøren noen fordeler, og er kontrakten betydelig utvidet? Også konsekvenser og utmåling av gebyr ble viet oppmerksomhet.
Generell kontraktsoppfølging og hvordan håndtere avvisningsgrunner som oppstår i kontraktfasen, hørte vi også om, dessuten utskiftning av underleverandører og oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår.
Kontraktens overordnede karakter
Når det gjelder vurderingen av hva som er lovlige og hva som er vesentlige endringer, er utgangspunktet at endringen ikke må endre kontraktens overordnede karakter – endringen må ikke medføre at kontrakten også henvender seg til andre markeder. Går kontrakten ut på rehabilitering, må den ikke endres underveis til å bli en kontrakt om nybygg.
For tiden pågår det mange steder en prosess der kommuner eller fylker slår seg sammen. Spørsmålet er da hvor går grensene mellom vesentlige og lovlige endringer. Et godt råd er i kontrakter og konkurransegrunnlag så nøye som mulig beskrive hva som er på gang i forbindelse med sammenslåingen.
Avvisning etter inngått kontrakt?
I regelverket er det en «skal»- og en «kan»-mulighet for avvisning av leverandører. Dette gjelder før og under konkurransen. Dersom oppdragsgiver oppdager uheldige forhold som anses for å være avvisningsgrunn under kontraktutførelsen, er avvisning ingen mulighet. Da må man ty til andre muligheter annensteds, f.eks. i kontraktsretten.
I vurderingen av hva slags krav man skal stille med hensyn til lønns- og arbeidsvilkår, er det viktig å vite om det i bransjen er allmenngjorte avtaler eller man må basere seg på inngåtte tariffavtaler. Ofte kan det være forskjellige tariffavtaler på samme området og tolkningen av tariffavtaler ligger til partene. Vi står her overfor et system som ikke er ganske tilgjengelig for potensielle utenlandske leverandører.
Bli den første til å kommentere på "Hundrevis fulgte dagens frokostseminar – fikk økt innsikt i kontraktshåndtering"