På dagens Anbud365-webinar kom en rekke konkrete, praktiske eksempler og tips på bordet – eksempler til inspirasjon og kunnskap for så vel oppdragsgivere som leverandører. Temaet var håndtering av klima- og miljøkrav i anskaffelser. De mange hundre som fulgte dagens Anbud365-webinar med advokatene Marie Braadland og Silje Grimseth Ullebust fra Grette ble utvilsomt en god del klokere. De to unnlot heller ikke å minne om at dersom kravene ikke følges opp, kan det faktisk vise seg å kvalifisere til en ulovlig direkteanskaffelse.
Bestemmelsen om vekting av miljø- og miljøkrav med minimum 30% har snart rundet ti måneder. En undersøkelse som DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) gjorde for en kort tid siden, viste at bare drøyt 30% av de spurte mente at de kunne håndtere de nye bestemmelsene på en god måte.
Opptak og presentasjonen
Du kan se opptak av webinaret her, og der finner du også presentasjonen. Om kort tid vil webinaret også bli å finne på Anbud365s YouTube-kanal (se spalten «Anbud365 på video» helt til høyre på forsiden på nettsiden).
Foreløpig er det få Kofa-saker som kan gi veiledning, faktisk bare en – som gjaldt evaluering. Et par andre saker er også kommet til Kofa: En som ble avvist fordi den ikke ville føre frem, og en som ble trukket. Og noen forføyningssaker knyttet til dette temaet hadde foredragsholderne så langt ikke kommet over.
Konkret veiledning
I den timen som webinaret varte, ble gitt konkret veiledning til en rekke praktiske utfordringer knyttet til bestemmelsene. Ikke bare til hovedregelen om 30%-vekting, men også i de tilfellene der man kan få bedre miljø- og klimautbytte ved å stille kvalifikasjonskrav. Unntakene ble gjennomgått, ikke minst hva som gjelder hvis klima- og miljøbelastningen til anskaffelsens art er helt ubetydelig, f.eks. ved tjenestekjøp. Og foredragsholderne understreket at man kan stille miljøkrav til tjenestekjøp, men ikke krav som en oppdragsgiver ikke har lov til å stille til sine ansatte (f.eks. kreve sykkel, ikke bil som fremkomstmiddel)
Overskriften for bestemmelsen og praktiseringen av den er å redusere den samle klima- og miljøbelastningen av anskaffelsene i det offentlige. På webinaret ble det påpekt at det vil koste å stille slike krav, i de to eksemplene som ble vist frem, viste ekstrakostnadene flere hundre tusen kroner (hhv tilbudssum 1,5 mrd, og 350 000). Det betyr at både tilbydere og oppdragsgivere hver på sin måte må få noe igjen for betalingsviljen.
Dialog med markedet
Det er en balanse mellom pris, kvalitet og miljø/klima, og, ikke minst, hvordan kravene man stiller, påvirker markedet. Er kravene for strenge, kan konkurranse bli syltynn, er de ikke spesielt krevende, kan det føre til god konkurranse, men liten miljø-/klimaeffekt.
Dialog med leverandørene forut for konkurransen, i form av f.eks. en markedsdialog, vil avdekke hvilket nivå av miljø- og klimakrav markedet er modent for. Er det et marked der leverandørene er «viderekomne» i egen miljøprestasjon, kan en oppdragsgiver velge stille kvalifikasjonskrav i stedet for tildelingsvektingen – ganske enkelt fordi det kan få leverandørene enda et hakk opp og således yte ytterligere bedre miljø- og klimaprestasjon.
Dokumentasjon og eksempler
Også i et ikke fullt så modent marked kan kvalifikasjonskrav ha noe for seg. Det betyr at oppdragsgiver legger ut en terskel som markedet er i stand til å passere – i større grad enn bruk av tildelingskriterium. Er det ingen i markedet som knapt har mulighet til å leve opp til, ennsi dokumentere godt nok, at 30%-kravet har noe for seg, går det ut over konkurransen. Foredragsholderne minnet om at hva en tilbyder skriver i tilbudet er forpliktende. Det er ingen skrytekonkurranse, en kontrakt er bindende. Viktig å huske på, er at dokumentasjonen som legges frem, må være egnet til å vise at de «klima- og miljø-løfterne» man gir, holder.
Det ble gitt eksempler fra så vel bygg og anlegg, fra IKT-anskaffelser og kjøp av mat og drikke, på hva det kan være aktuelt å legge vekt på av miljøkrav. For bygg og anlegg: Eksempelvis klimagassbudsjett, gjenbruk, reduksjon i avfallsmengde og energibruk. For IKT-utstyr, f.eks. lagringskapasitet og batterikapasitet. Og økologiske produkter, matsvinn og emballasje når det gjelder mat og drikke.
Ønsker man å benytte kvalifikasjonskrav i stedet for hovedregelen om tildelingsvekting, forutsetter det at oppdragsgiver har kartlagt klimaavtrykk og miljøbelastning. Utfra dette gjør man da sitt valg – et valg som må dokumenteres troverdig. Valget å fravike hovedregelen skal jo sannsynliggjøres. En konkret vurdering må til.
Bli den første til å kommentere på "I dag: Anbud365-webinar breddfullt av hjelp til håndtering av klima- og miljøkrav"