Ikke alltid det lønner seg med aktsomhetshensyn for leverandører til det offentlige

Anbud365: Ikke alltid det lønner seg med aktsomhetshensyn for leverandører til det offentligeKPMG-rapporten om åpenhetsloven – nylig levert til tidligere barne- og familieminister Kjersti Toppe - avdekker at det er virksomheter som også har løftet frem muligheter som følger av åpenhetsloven. Eksempler på dette er at loven kan bidra til, eller allerede har bidratt til forbedret og mer ansvarlig innkjøpspraksis (foto: Astrid Waller).

Skriv ut artikkelen

Noen leverandører opplever å ha fått dårligere uttelling i offentlige anbud når de er åpne om utfordringer i leverandørkjeden. Dessuten kan seriøse lett tape for useriøse fordi de seriøse tar hensyn til aktsomhet og priser dette inn. Det er erfaringer med aktsomhetsloven som fremgår av en evalueringsrapport som KPMG har utført. Men noen løfter også frem muligheter som følger av denne loven.

På oppdrag for Barne- og familiedepartementet la KPMG nylig fram rapport for utredningsoppdraget «Evaluering av virkningene av åpenhetsloven».

Dårlig uttelling

Det fremgår av rapporten at flere virksomheter som har deltatt i offentlige anbudsprosesser, uttrykker bekymring for bruken av etiske krav og nærmere bestemt kontraktsvilkår for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden. Enkelte virksomheter forteller at de får dårligere uttelling i offentlige anbud når de er åpne om utfordringer i leverandørkjeden.

Seriøse virksomheter som leverer løsninger hvor aktsomhet er hensyntatt og priset inn kan, heter det, ende opp med å tape anbud til mindre seriøse aktører som ikke nødvendigvis har gjennomført like omfattende aktsomhetsvurderinger eller gjennomfører tiltakene de beskriver i sine tilbud. En virksomhet beskrev at dette kan resultere i skjevhet i konkurransevilkårene for virksomhetene.

Kortsiktige leverandørforhold

Dessuten påpeker enkelte i rapporten at kortsiktige leverandørforhold i offentlige avtaler ikke legger til rette for grundige forbedringsprosesser. Dette kan eksempelvis være aktuelt i grundige forbedringsprosesser som går utover kontraktens løpetid og hvor oppdragsgiver dermed bare er involvert i deler av forbedringsprosessen/gjenopprettingen.

Bruk av etiske krav i anbudsprosesser er adressert i aktsomhetsdirektivet. Direktivet viser til at etterlevelse av aktsomhetsdirektivet skal kunne benyttes som tildelingskriterium og kontraktsvilkår i offentlige anskaffelsesprosesser. Det vises også til at offentlige oppdragsgivere kan velge å inkludere etterlevelse av direktivet som et kvalifikasjonskrav, eller pålegges dette dersom det blir gjennomført i nasjonal lov.

I konflikt med sikkerhetsloven

Av rapporten kommer det frem at enkelte virksomheter ellers har påpekt at åpenhetsloven kan komme i konflikt med sikkerhetsloven. Virksomheter kan omfattes av sikkerhetsloven gjennom vedtak eller som leverandører av varer eller tjenester i forbindelse med sikkerhetsgraderte anskaffelser.

I intervjuer har virksomhetene i rapporten også løftet frem muligheter som følger av åpenhetsloven. Eksempler på dette er at loven kan bidra til, eller allerede har bidratt til forbedret og mer ansvarlig innkjøpspraksis. Det kan bl.a. være i form av tydeligere kontraktskrav og økt fokus på bakgrunnsundersøkelser av leverandører før kontraktsinngåelse, samt som del av kontraktsoppfølgingen.

Bli den første til å kommentere på "Ikke alltid det lønner seg med aktsomhetshensyn for leverandører til det offentlige"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.