Lærekandidat, praksisbrevkandidat eller kandidat til fagbrev på jobb kan sidestilles med lærling, fastslår Kunnskapsdepartementet i et brev til Bergen kommune. Det er etter initiativ fra kommunen at departementet nå har avklart hvilke former for yrkesrettet opplæring som kan anses å oppfylle lærlingeklausulen i anskaffelsesregelverket. Difis veiledning om lærlingeklausul vil bli oppdatert i henhold til den avklaringen som departementet nå har foretatt.
Departementet legger til grunn at følgende ordninger sidestilles med et ordinært lærlingeløp:
- Lærekandidat. Dette er en person som har mål om å ta et kompetansebevis, som er mindre omfattende enn fag- eller svennebrev. Dette kan være et alternativ for de som vet det kan bli vanskelig å fullføre et fag- eller svennebrev.
- Dette er et toårig opplæringsløp for den som ønsker en mer praktisk, yrkesfaglig videregående opplæring der mye av opplæringen skjer ute i en bedrift. Ordningen er spesielt rettet mot de som etter endt ungdomsskole har lite motivasjon for ordinær skole og ser at det kan bli vanskelig å fullføre et fag- eller svennebrev.
- Kandidat til fagbrev på jobb. Dette er en ny ordning som kom høsten 2018, der voksne som er i lønnet arbeid kan bli realkompetansevurdert, få opplæring på arbeidsplassen og ta fagbrev på grunnlag av dette.
Departementet legger også til grunn at ordningen for praksiskandidater ikke kan sidestilles med lærling i forståelsen av anskaffelsesloven § 7 og i forskrift om plikt til bruk av lærlinger i offentlige kontrakter. Dette er fordi praksiskandidater ikke deltar i formell opplæring – de har ingen kontrakt med bedriften om opplæring og bedriften trenger ingen offentlig godkjenning.
Fire ordninger
Departementets avklaring innebærer at der hvor det stilles krav om lærlinger i en kontrakt, kan dette kravet oppfylles ved bruk av en av de fire ordningene som anses å inngå i begrepet «lærling» i anskaffelsesloven § 7: Lærling, lærekandidat, praksisbrevkandidat og kandidat til fagbrev på jobb. Dette gjelder også i allerede inngåtte kontrakter, med mindre kontraktens ordlyd åpenbart begrenser hvilke ordninger som kan benyttes.
Ved neste revisjon av forskriften vil departementet vurdere å presisere denne forståelsen i forskriften. – Vi vil også, i samarbeid med Nærings- og fiskeridepartementet, vurdere om det er behov for å endre ordlyden i anskaffelsesloven § 7, heter det i brevet fra Kunnskapsdepartementet.
Bli den første til å kommentere på "Ikke bare lærlinger, men også tre andre ordninger oppfyller lærlingeklausulen"