«Ikke uvesentlig miljøbelastning» skaper hodebry, må vente på avklaring

Anbud365: «Ikke uvesentlig miljøbelastning» skaper hodebry, må vente på avklaring- Vi har merket oss at flere høringsinstanser mener at bruken av skjønnsmessige begreper, inkludert «ikke uvesentlig miljøbelastning», er utfordrende, sier statssekretær Odd Steinar Åfar Viseth i Nærings- og fiskeridepartementet til Anbud365 (foto: NFD).

Skriv ut artikkelen

I forbindelse med forslagene til skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser dukker begrepet «ikke uvesentlig miljøbelastning» opp. Både for leg og lærd viser det seg at dette ikke er lett å vite hva Nærings- og fiskeridepartementet der tenker på. Det vet heller ikke departementet akkurat nå, det vil de komme tilbake. Det er bl.a. avhengig av hvordan forskriftskravet til slutt utformes, får Anbud365 vite.

I det forslaget fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) som har vært ute på høring, er det tre alternativer. I to av disse opererer «ikke uvesentlig miljøbelastning»:

Forslag 2:

Forslag til ny § 18-1 (3a): «På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal miljøhensyn alltid vektes minimum 30 prosent.»

Forslag 3:

Forslag til ny § 7-9: «På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal oppdragsgiver enten stille miljøkrav til ytelsen, eller vekte miljøhensyn med minimum 30 prosent …»

Fins en definisjon?

Anbud365 er kjent med at Avfall Norge har spurt DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) om hva som leges i begrepet. Avfall Norge organiserer over 200 ulike virksomheter som jobber innen avfallshåndtering, gjenvinning og resirkulerte råvarer. DFØ har på sin side tatt kontakt merd NFD for å høre om det finnes noen definisjon.

På den bakgrunn tok Anbud365 også kontakt med departementet med spørsmål om det fins en av departementet autorisert definisjon? Og hva tenker departementet om denne problemstillingen?

Over 160 høringsinnspill

Statssekretær Odd Steinar Åfar Viseth konstaterer at de fikk inn over 160 høringsinnspill til forslaget om å skjerpe klima- og miljøkravene i offentlige anskaffelser. Og:

– Vi har merket oss at flere høringsinstanser mener at bruken av skjønnsmessige begreper, inkludert «ikke uvesentlig miljøbelastning», er utfordrende. Vi går nå igjennom alle høringssvarene. Spørsmålet om hvordan miljøkrav skal skjerpes og behov for veiledning er derfor noe vi må komme tilbake til. Veiledningsbehovet vil blant annet være avhengig av hvordan forskriftskravet til slutt utformes.

Bli den første til å kommentere på "«Ikke uvesentlig miljøbelastning» skaper hodebry, må vente på avklaring"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.