Innkjøper-råd: Ikke gjør «beste praksis» om kontraktsoppfølging for kompleks

Anbud365: Innkjøper-råd Ikke gjør «beste praksis» om kontraktsoppfølging for kompleksDen «beste praksis»-veiledningen som er varslet, må være konkret og skille mellom hva som generelt kreves ved oppfølging av kontrakter og der en har en kontroll og oppfølgingsfunksjon, sier innkjøpssjef Birgitte Gullestad i Bergen kommune til Anbud365.

Skriv ut artikkelen

(Roger Bang Eie) Nå kommer «beste praksis»-veiledning om kontraktsoppfølging. Den bør ikke være for kompleks, oppfordrer innkjøpssjef Birgitte Gullestad i Bergen kommune da Anbud365 ber om en kommentar til meldingen om at en slik veiledning skal komme. Hun minner dessuten om at kontraktsoppfølging krever egen fagkompetanse.

Rett før jul sist foreslå Finansdepartementets tildelingsbrev til DFØ for 2023. Det er, ifølge Finansdepartementet, behov for mer og bedre veiledning om kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser. DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) skal lede et arbeid med relevante aktører som skal utarbeide beste praksis for kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser. Beste praksis skal rette seg både mot kontraktsoppfølging generelt og mot oppfølging av krav som skal motvirke arbeidslivskriminalitet spesielt. Arbeidet skal ferdigstilles innen 1. juli 2023.

For å sjekke ut hvordan denne «marsjordren» mottas av de som står nær – og leder det praktiske innkjøpsarbeidet, har Anbud365 tatt kontakt med tre innkjøpssjefer – to i hver sin kommune, en i en fylkeskommune. Først ut er innkjøpssjef Birgitte Gullestad i Bergen kommune.

– Hva tilsier deres erfaring fra oppfølging av kontrakter at en slik «beste praksis» bør inneholde?

– Generelt er det viktig å ta høyde for at det ofte er satt av få ressurser til kontraktsforvaltning i stat og kommune. Det er derfor viktig å ikke legge listen for høyt, understreker hun. – Beste praksis bør ikke være for kompleks.  I Bergen kommune har vi god erfaring med å dele funksjon og rolle mellom dag-til-dag-oppfølging av kontrakter og mer grundige gjennomganger og kontroller.

Hun fremhever at kontraktsforvalter er en egen rolle. Det snakkes ofte om innkjøperrolle, men kontraktsoppfølging krever også en spesialist. 

– En anbefaling fra et praktisk ståsted er at veiledningen må være konkret og brukervennlig, med et tydelig skille mellom det som er generell kontraktsoppfølging og der man har en kontroll/oppfølgingsfunksjon. I vår kommune har vi skilt disse oppgavene. Spesialisering er et nøkkelord, konstaterer innkjøpssjef i Bergen kommune, Birgitte Gullestad. 

Bli den første til å kommentere på "Innkjøper-råd: Ikke gjør «beste praksis» om kontraktsoppfølging for kompleks"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.