Klagenemndssekretariatet har aldri avgjort flere saker enn i 2020. Saksbehandlingstiden har gått betydelig ned i KOFA på grunn av økning i antall avgjorte saker, og effektiviteten i håndhevelsen av regelverket for offentlige anskaffelser har dermed økt. Klagene strømmer nå inn til KOFA, ikke minst en kraftig vekst i antall gebyrsaker. Disse krever vesentlig mer ressurser enn de vanlige rådgivende sakene. Selv om målet om tre måneders saksbehandlingstid ennå ikke er nådd, kan KOFA vise til gode resultater, poengterer direktør i Anneline Vingsgård i Klagenemndsekretariatet, der KOFA inngår.
– Som det fremgår av årsrapporten for 2020, som nå er ute, har Klagenemndssekretariatet aldri avgjort flere saker siden oppstarten av organet i 2017. To nye nemnder har også kommet til i løpet av 2020 – Markedsrådet og koronanemnden Klagenemnden for tilskudd til kulturelle arrangementer. Sekretariatet betjener nå ni ulike nemnder som håndhever ulike regelverk, opplyser Vingsgård til Anbud365.
Saksbehandlingstiden i KOFA er halvert til ca. seks måneder for uprioriterte klagesaker og KOFA-prosjektet som ble satt i gang i 2019 har dermed gitt resultater, konstaterer hun. Restansene har gått ned til 90 saker. Prosjektet er imidlertid ennå ikke helt i mål, men sekretariatet håper å nå målet om 3 måneders saksbehandlingstid i løpet av 2021.
Korona, nye vikarer og klagesaker
– 2020 gav oss flere utfordringer, understreker direktøren. For det første kom korona som gjorde at alle de ansatte måtte på hjemmekontor. For å nå målet om høyere produksjon og nye nemnder ansatte Klagenemndssekretariatet 12 vikarer i løpet av året, seks av disse for å jobbe med saker for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Det var en stor utfordring for alle å integrere så mange nye i organet på hjemmekontor på en god måte. I tillegg har antall klagesaker i KOFA økt i 2020 og da spesielt saker med påstand om ulovlige direkte anskaffelser. 15 gebyr ble ilagt i 2020, mot 3 i 2019.
Vingsgård roser nemndsansvarlig for KOFA, Line Rakner. Rakner har holdt en beundringsverdig stødig ledelse av produksjon og kvalitet gjennom hele epidemien, konstaterer hun, og: – Alle de flinke saksbehandlerne har gjort en enorm innsats i et krevende år. Og selvsagt: Uten et svært godt samarbeid med nemndsmedlemmene så hadde resultatene aldri vært så gode. Nemnda har lagt ned en stor innsats i 2020 med mange krevende gebyrsaker. Det er ikke få timer nemndsmedlemmene legger ned i hver sak.
Statistikk fra årsrapporten for 2020
Statistikken i årsrapporten viser at det i fjor ble avgjort 194 KOFA-saker, opp 16% fra året før. Taket på innkomne saker var 182, opp 19% fra 2019. Når det gjelder gebyrsaker, viser statistikken at det kom inn 51 slike i fjor mot 27 i 2019 – det er en økning på 78%. Restansene var 109 saker pr. desember 2020 – 112 et år tidligere.
Saksbehandlingstiden for prioriterte saker gikk ned fra 62 dager i 2019 til 57 i 2020, for rådgivende saker ned fra 402 i 2019 til 272 i fjor. For gebyrsaker økte derimot saksbehandlingstiden fra 338 dager i 2019 til 353 i fjor, men så haglet da også inn gebyrsaker: 15 gebyrvedtak ble fattet i 2020 mot tre året før.
Administrativt klarte Klagenemndsekretariatet, til tross for store utfordringer, å gjennomføre den planlagte integreringen av en ny IT-infrastruktur og få på plass en ny IT-leverandør. Også en egen arkivtjeneste har de rukket å få på plass.
Bli den første til å kommentere på "KOFA: Aldri avgjort flere saker enn i 2020 – mer effektiv håndheving"