Kommer med anskaffelses-veiledning til kjøp av velferdstilbud i landbruket

Anbud365: Kommer med anskaffelses-veiledning til kjøp av velferdstilbud i landbruketStortingsrepresentant Silje Hjemdal (t.v.) spurte og landbruksminister Sandra Borch svarte – om fremtiden for «Inn på tunet»-ordningen. (Foto/Borch: Torbjørn Tandberg, foto/Hjemdal: Stortinget).

Skriv ut artikkelen

Mange «Inn på Tunet»-bedrifter (IPT-bedrifter) har kortvarige avtaler med kjøperne, og ofte savner de mer forutsigbarhet og langsiktighet. Utfordringer som kommuner, fylkeskommuner og NAV møter på når de skal kjøpe slike tjenester, skal kartlegges. Så skal det lages veilednings­materiell i tråd med reglene for offentlige anskaffelser, basert på erfaringer og ny kunnskap – etter planen ved utgangen av 2022. Det fremgår av et svar fra landbruksminister Sandra Borch på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.

«Inn på tunet» er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk. Tjenestene kan omfatte forskjellige private, kommunale og statlige tilbud som for eksempel tilbud i forbindelse med oppvekst og opplæring, helse og omsorgstjenester i forbindelse med rusmisbruk, funksjonshemming, psykisk helse, demens og tilbud om arbeidstrening fra NAV. Regjeringen har utarbeidet en egen handlingsplan for tiltaket. Det er til sammen 400 godkjente «Inn på tunet»-gårder fordelt på hele landet.

Stortingsrepresentant Silje Hjemdal hadde imidlertid mottatt flere henvendelser fra mennesker som er redd for at slike tilbud skal avvikles og forsvinne. Dermed sendte hun av sted et skriftlig spørsmål til landbruksminister Sandra Borch om status.

Kortvarige avtaler

I sitt svar fremhevet statsråden at det er velkjent at mange «Inn på Tunet»-bedrifter (IPT-bedrifter) har kortvarige avtaler med kjøperne, og ofte savner mer forutsigbarhet og langsiktighet i avtalene. Mange kommuner inngår avtaler som følger budsjettåret, og tilbud legges som oftest ut på anbud. – Det er viktig med gode avtaler mellom kjøper og tilbyder som regulerer forhold rundt oppsigelsestid og påkommende hendelser som mangel på brukere, sykdom, eierskifte m.m., slo landbruksministeren fast.

Gjennom pilotene i «Inn på tunet-løftet 2» skal man kartlegge hvilke utfordringer kommuner, fylkeskommuner og NAV møter på når de skal kjøpe «Inn på tunet»-tjenester. Det skal også gjøres en vurdering av kostnader og kvalitet ved bruk av Inn på tunet-tjenester, sammenlignet med tilsvarende andre tilbud.

Veilednings-materiell

– Når prosjektene er ferdigstilt, fremholder statsråd Borch i sitt svar, noe som etter planen skal skje ved utgangen av 2022, skal det utarbeides veilednings­materiell for kjøp av IPT-tjenester i tråd med regelverk for offentlige anskaffelser/innkjøp, basert på erfaringer og ny kunnskap fra pilotene. Dette skal også omfatte elementer som økonomi og faglig kvalitet. Også erfaringer og suksesshistorier fra kjøpere i pilotene skal deles på ulike arenaer.

Bli den første til å kommentere på "Kommer med anskaffelses-veiledning til kjøp av velferdstilbud i landbruket"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.