Bardu kommune i Troms og Finnmark fylke valgte i en ikke-kunngjort anskaffelse en østlandsbasert aktør til å lage informasjonsbrosjyre. Det ble det bråk av. Det er så innmari rart at kommunen ikke har en ryggmargsrefleks som sier at man skal prøve å bruke lokale aktører der det er mulig, heter det fra et provosert næringsliv i kommunen. Og kommunedirektør Stine Jakobsson Strømsø legger seg flat og lover bot og bedring – hun skal for ettertiden sjekke det lokale markedet først.
Nylig fikk sjefen i en lokal bedrift – hjemmehørende i Bardu – en e-post med tilbud om å annonsere for firmaet sitt i en brosjyre som firmaet JS Norge lager i samarbeid med Bardu kommune.
Det var midt i september at bedriften mottok en e-post fra firmaet JS Norge. Dette firmaet er ifølge egen nettside basert i Sarpsborg, har 40 medarbeidere og har spesialisert seg på å lage interaktive, annonsefinansierte brosjyrer rettet mot spesifikke målgrupper. Firmaet er også del av det internasjonale mediekonsernet JS World Media, et konsern som er representert i ni land og som totalt har 450 ansatte på verdensbasis.
Stilte spørsmål
E-posten var utstyrt med Bardu kommunes logo og tilbudet om annonsering var underskrevet av Bardu kommunes kommunedirektør. I stedet fort å kjøpe annonse, valgte bedriftslederen å stille kommunen noen grunnleggende spørsmål:
– Jeg synes bare det er så innmari rart at kommunen ikke har en ryggmargsrefleks som sier at man skal prøve å bruke lokale aktører der det er mulig. I dag virker det som om det er om å gjøre å sende pengene lengst mulig bort fra kommunen, og vi kan jo ikke holde på slik dersom vi skal ha et oppegående næringsliv her vi bor, sier bedriftslederen til Folkebladet, som hadde saken først.
Ikke den eneste saken
Brosjyresaken er slett ikke er den eneste saken der han har stusset på at utenbygds aktører har fått oppdrag for kommunen eller andre offentlige aktører uten en forutgående anbudsprosess.
Kommunedirektør Stine Jakobsson Strømsø i Bardu tar selvkritikk. Avtalen var ikke konkurranseutsatt fordi beregnet annonseinntekt for aktøren er under terskelen for konkurranseutsettelse og dermed innenfor regelverket sier hun til bladet. Mange andre kommuner har brukt samme selskap tidligere, bl.a. Målselv kommune. Og så langt er kommunen godt fornøyd med samarbeide.
Burde sjekket lokale muligheter
Den lokalbaserte bedriften Bardu Media hevder i avisoppslaget at de kunne ha utviklet et brosjyreprodukt som er bedre tilpasset lokale forhold enn det en ekstern aktør er i stand til. Samtidig etterlyses en mer prinsipiell tilnærming og mer helhetlig strategitenkning fra kommunens side med tanke på muligheten for å handle lokalt.
Bli den første til å kommentere på "Kommunen valgte østlands-bedrift – lokalt næringsliv provosert"