Nærmere 400 000 kroner kostet det kommunen som ikke hadde en klar nok og holdt styr på sin kravspesifikasjon gjennom anbudskonkurransen. Det gjeldt brøyting, der rodene fremgikk ved å klikke på lenker. Men forandringer var gjort underveis, med det resultat at det oppsto uklarheter om hva som egentlig inngikk i rodene. Det er kommunen som har ansvaret for at anbudsgrunnlaget er korrekt og tilstrekkelig klart, konstaterer Indre Finnmark tingrett i Tana. Det gjelder også, om man bruker elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy.
Saken i Indre Finnmark tingrett i Tana (18-129554TVI-INFI) gjaldt innholdet i en kontrakt om snøbrøyting. Porsanger kommunes aktuelle anbud var delt inn i fem forskjellige roder, blant disse Børselv. Kravspesifikasjonen i seg selv inneholdt ingen beskrivelse av hvilke parseller som skulle brøytes. Det kunne man imidlertid få opp ved å klikke på en lenke. Finnut Consult AS gjennom førte anbudskonkurransen på vegne av kommunen.
Etter at brøytesesongen hadde startet viste det seg at en vei til Brenna kirke med parkering ikke ble brøytet. Saksøker var da i kontakt med kommunen, og det ble gitt beskjed om at denne veien skulle brøytes. Det ble deretter et spørsmål om veien inngikk i Børselv-roden, og om saksøkeren i forbindelse med anbudet hadde forpliktet seg til å brøyte også denne.
Hva hørte med hvor?
Finnut Consult mente Brenna-veien hørte med i Børselv-roden, men saksøkeren mente han ikke hadde inngått noen avtale om å brøyte til Brenna kirke. Veien er ikke i Børselv, men i Brenna, 3-4 mil unna. Partene kom ikke til enighet, og det ble rettssak.
Hovedspørsmålet i saken var dermed om anbudets kravspesifikasjon hadde vært tilstrekkelig klart til at det kan legges til grunn for hva som er avtalt. Retten pekte på at det var foretatt en korrigering av rodebeskrivelsen, og at det, sammen med eventuelle menneskelige feil, kunne være forklaringen på bruken av forskjellige versjoner i anbudet.
Uklarhet eller mangler
Retten understreker at det er lite sannsynlig at tre forskjellige tilbydere skulle ha oppfattet rodebeskrivelsen på feil måte, uten at dette skyldes uklarheter eller mangler ved selve kravspesifikasjonen. For saksøker er dette dokumentert ved at han manuelt sett har lagt inn en rodebeskrivelse uten veien til Brenna kirke.
– Det er kommunen som har ansvaret for at anbudsgrunnlaget er korrekt og tilstrekkelig klart, heter det. Tilsvarende vil kommunen være nærmest til å kunne utforme et anbudsgrunnlag som i ettertid er tilstrekkelig dokumenterbart, for eksempel ved å innta rodebeskrivelsene i selve kravspesifikasjonen, og ikke bare ved koblinger til andre dokumentfiler.
Bli den første til å kommentere på "Kostet kommunen 400 000 å ha uklar kravspesifikasjon"