I en verden av stadig flere store kontrakter ønsker nordiske leverandører å få vite klart og tydelig hvordan de lovlig kan samarbeid om å delta i slike anbudskonkurranser. Vi oppfordrer Kommisjonen, skriver de fem nordiske lands ledende arbeidsgiverorganisasjoner i en felles henvendelse til EU-kommisjonen, til å komme med klarere og mer praktisk veiledning om hvorledes potensielle leverandører til det offentlige trygt kan etablere konsortium og gjøre felles tilbud for å fremme mer konkurranse og innovasjon i Europa.
Bak henvendelsen står arbeidsgiverorganisasjonene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island – i praksis innflytelsesrike talerør for leverandører til det offentlige. Det gjelder et arbeidsdokument fra en ekspertgruppe som Kommisjonen har lagt fram, «Fighting collusion in public procurement».
I arbeidsdokumentet er mulighetene for å levere felles tilbud i form av konsortium bare sparsom nevnt, skriver de fem organisasjonene. Med utgangspunkt i utfordringer og usikkerhet som regelverket byr på, er det et sterkt behov for å styrke denne delen av dokumentet. De peker bl.a. på at de alvorlige sanksjonene som følger av brudd på konkurranselovgivningen må balanseres med transparent og forståelig veiledning om hvordan man i det daglige kan praktisere konkurransereglene.
Lav og urealistisk terskel
I henvendelsen pekes det på at fra et konkurranselovgivningsperspektiv er det ikke lov å komme med felles tilbud hvis de aktuelle tilbyderne er i stand til selv å levere tilbud i konkurransen. Terskelen er i praksis heller lav og urealistisk, skriver de fem organisasjonene. Nylige avgjørelser fra enkelte nasjonale konkurransemyndigheter indikerer at hvis et konsortium er antas å være ulovlig, blir det klassifisert som et kartell med direkte og alvorlige konsekvenser både for de menneskene og selskapene som er involvert.
Vi frykter, heter det, at denne strenge tilnærmingen heller begrenser enn stimulerer konkurranse og kan ha en negativ påvirkning på innovasjon ved å stå i veien for selskaper som ønsker å inngå effektive og akseptable samarbeid.
Sentralisering
I de senere år er sentralisering av offentlige anskaffelser kommet høyt opp på den politiske dagsordenen, skriver de fem organisasjonene, og store kontrakter er blitt mer og mer vanlig. Det fører til en situasjon der mindre selskaper og til og med store slike ikke har noen sjanse til å konkurrere om kontraktene medmindre de samarbeider. I slike sammenhenger kan det være på sin plass for de aktuelle selskapene å danne et konsortium.
Konsortium kan ha mange fordeler i store kontrakter, fordi selskapene kan øke sin økonomiske og finansielle standing og redusere risiko. De kan kombinere sin tekniske og profesjonelle kompetanse og på den måten bli mer innovative.
Det er viktig at konkurransemyndighetene ikke baserer sine vurderinger om den potensielle konkurransen og markedet på hypotetiske betraktninger, påpeker de nordiske arbeidsgiverorganisasjonene. De enkelte selskapene er de beste til å vurdere egne ressurser. Hva europeiske selskaper trenger, er en realistisk og forretningsmessig tilnærming når det skal vurderes om et selskap kan påta seg en oppgave. Her må man ta i betraktning at selskapene ofte foretar disse vurderingene innenfor en knapp tidsramme som er fastsatt av den offentlige oppdragsgiveren og som selskapet ikke selv kan kontrollere. De må innrømmes en fornuftig feilmargin.
Bli den første til å kommentere på "Krever avklaring om lovlig samarbeid om tilbud"