Når en offentlig oppdragsgiver skal sjekke om en tilbyder holder mål når det gjelder økonomi og finansiell situasjon, kan et savn av regnskapsanalyse melde seg. Men skal alle offentlige oppdragsgivere måtte sitte med slik kompetanse? En utestengelsessak i Bergen reiser spørsmålet. Anbud365 har sjekket om det er tilgang på slik kompetanse i dag – enten hos DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) eller i forbindelse med ett av de verktøyene sentrale aktører på markedet tilbyr. Eller begge steder. Nedenfor finner du svarene!
Anbud365 hadde for en tid tilbake en sak («Leverandør forfalsket dokumenter, utestenges i tre år»), der advokat Harald Alfsen i Stiegler Advokatfirma AS bl.a. reiser et spørsmål til vurdering – om alle offentlige oppdragsgivere skal måtte sitte med kompetanse på regnskapsanalyser: Eller om Anskaffelsesdivisjonen i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) kunne hatt en rolle her.
DFØ
Spørsmålet har vi tatt videre til DFØ, der fung. divisjonsdirektør Gunnar Wessel Thomassen svarer slik: – DFØ er ikke kontrollorgan, tilsynsorgan, klageorgan eller revisor. Oppdragsgiver skal ikke behøve å ha kompetanse på regnskapsanalyser. Oppdragsgivere ber om dokumentasjon og den skal man kunne stole på.
Mercell
Etter dette meldte det seg et spørsmål om det fantes noen verktøy til bruk for oppdragsgivere som mente de var i behov av slik dokumentasjon. Terje Wibe, CEO i Mercell Holding AS, sier at saken det refereres til, viser viktigheten av at det er innkjøper – og ikke leverandør – som bør innhente og kontrollere kredittopplysninger.
– Som systemleverandør tilbyr Mercell gjennom våre løsninger muligheten til å innhente kredittrating fra anerkjente kredittvurderingsbyråer som en direkte del av våre plattformer. Dermed trenger ikke offentlige innkjøpere å kreve slik informasjon fremlagt fra leverandørene. Det gir flere fordeler, fremhever han:
1. Innkjøpere får opplysninger fra en betrodd kilde
2. Alle kredittrapporter kan leveres i samme format
3. Kjøperne sparer tid på ikke å lese mange ulike og ukjente rapportformater.
4. Leverandørene trenger ikke bruke tid og kostnader på å laste ned og fremlegge rapporter.
Wibe anbefaler at – i tillegg til innhenting av kredittopplysninger – offentlige innkjøpere også innhenter annen relevant informasjon om leverandører gjennom tjenesten eBevis, som også tilbys som en direkte del av våre plattformer. eBevis er tjeneste utviklet i samarbeid mellom Brønnøysundregistrene, Skatteetaten, Digitaliseringsdirektoratet og DFØ.
Ignite Procurement
Også i Sigbjørn Nome, CEO i Ignite Procurement; slår fast at det heldigvis finnes moderne løsninger som hjelper selskaper med regnskaps- og innkjøpsanalyser. – I vår innkjøpsanalyseløsning kobler vi opp mot finansiell data fra leverandørene via Enin, noe som gjør at vi automatisk gir en indikasjon på finansiell risiko og kan være proaktiv på denne delen i det strategiske og taktiske innkjøpsarbeidet, fortsetter han. Vi opplever at kunder som har tatt i bruk Ignite får stor verdi av å få denne informasjonen servert på et sølvfat gjennom vår løsning.
Nome mener DFØ bør gjøre det enkelt for offentlige og kommunale innkjøpere og ta i bruk moderne skyløsninger på innkjøpsanalyse. F.eks gjennom rammeavtaler og enkel datadeling. Og:
– Det samme gjelder klimagassregnskap og åpenhetsloven som kommer til å bli strengere regulert for offentlige virksomheter fremover. Her bør DFØ sin rolle være å muliggjøre at det er enkelt å ta i bruk moderne skyløsninger som kontinuerlig utvikler seg i tritt med endrede krav i markedet og reguleringer. Løsningen er ikke at DFØ skal bygge interne løsninger for offentlige virksomheter som aldri vil klare å holde tritt med markedet på dette området.
Bli den første til å kommentere på "Kvalifisering av tilbydere: Fins kompetanse på regnskapsanalyser? Anbud365 sjekket."