Selskapet Alstom som har kontrakt på å selge opp til 200 lokal- og regionaltog til Norge til en verdi av 20 mrd, må tåle bokstavelig talt å bli fotfulgt. Årsaken er at selskapet står på en FN-liste over selskap som opererer i okkuperte områder i Palestina – og i dagens Gaza-konflikt vekker det oppmerksomhet. Norske tog som står bak kjøpet, følger derfor grundig med på hva selskapet bedriver, de har sikret seg innsyn og rett til å gjøre inspeksjoner hos selskapet, fremgår det av et skriftlig svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Stortinget.
Statlige Norske tog inngikk i 2021 en kontrakt om togkjøp fra selskapet Alstom, som har datterselskaper på Vestbredden og i Øst-Jerusalem.
Menneskerettighetene
Med bakgrunn i dette og de siste måneders krigshandlinger på Gaza-stripen, ville stortingsrepresentant Mona Fagerås gjerne vite hvordan samferdselsministeren stiller seg til kontrakten mellom Norske tog og Alstom. Hun pekte bl.a. på United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP), om at staten skal sikre respekt for menneskerettighetene i sine anbudsprosesser.
Hun minnet for øvrig statsråden på at hans kollega, næringsminister Jan Chr. Vestre, nylig hadde sagt «Brudd på menneskerettigheter er ikke akseptabelt og det er ikke ønskelig at det offentlige tildeler kontrakter til virksomheter som begår, eller bidrar til, slike brudd».
Grundig bakgrunnssjekk
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård opplyste at Norske tog, som er underlagt anskaffelsesregelverket, foretok en grundig bakgrunnssjekk av selskapene som ønsket å prekvalifisere seg til togkonkurransen. Det ble i den forbindelse avdekket at enkelte leverandørers involvering i Israel utgjorde en negativ eksponering, men forholdet medførte ikke avvisning av tilbydere, bl.a. fordi det ikke forelå rettskraftig domfellelse.
– Norske tog vurderte også saken grundig i forbindelse med at kontrakten ble inngått med Alstom i 2021, fremholder samferdselsministeren i sitt svar til Stortinget. Det ble utført en ny Integrity Due Diligence (IDD) og det ble innhentet en ekstern juridisk vurdering. Etter norsk lov medførte ikke disse forholdene at Alstom kunne vært utelukket fra konkurransen. OG:
Følger grundig med
– Norske tog har forsikret Samferdselsdepartementet om at de følger grundig med på Alstoms virksomhet, og har i kontrakten med Alstom sikret seg innsyn og rett til å gjøre inspeksjoner hos selskapet.
La de gale nordmenn bygge sine egne tog!