Sist vinter har leverandørene av strøsand til Notodden tatt imot retursand for gjenbruk. Resultatet er at kommunen har spart inn deponiutgifter tilsvarende en tredel av hva strøsanden koster.
Anskaffelsen er opprinnelig omtalt i DFØs eksempelbank. I eksempelbanken finnes en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis rundt omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, samt styringsdokumenter for anskaffelser og for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Anskaffelse med fokus på sirkularitet
Som de fleste små og mellomstore kommuner, har ikke Notodden kommune eget sikteverk (maskin som sikter til masser) for å produsere og ombruke strøsand. Kommunen har derfor måttet deponere gateoppsop på deponi, der det er blitt behandlet som farlig avfall. For dette har kommunen betalt 360 kroner per tonn. I 2024 ble regninga for kommunen 186 646 kroner. Til sammenlikning kjøpte kommunen vinteren 2024/25 strøsand for 590 000 kroner (begge summer uten merverdiavgift).
Les konkurransedokumentet her.
Fra 2025 leverer kommunen gateoppsopet tilbake til de to pukkverkene som leverer strøsanden. De kjører massene gjennom eget sikteverk, og kommunen slipper å betale for å deponere den.
Notodden kommune har delt rammeavtalen i to soner, og har inngått kontrakt i hver sone med pukkverk som sikrer kortest mulig transport av strøsanden.
Fant stort potensial for retur og ombruk
I september 2024 startet innkjøpsrådgiveren forberedelsene til anskaffelse av ny rammeavtale. Hun undersøkte erfaringer fra andre kommuner med ombruk av strøsand. Erfaringene var gode, blant annet i Skien kommune, som har eget sikteverk og selv står for ombruket. Notodden hadde ikke kapasitet til å gjøre det samme.
I oktober gjennomførte innkjøpsrådgiver derfor markedsdialog for å undersøke de lokale leverandørenes muligheter for blant annet mottak og ombruk av retursand. Hun gikk i dialog med alle de tre lokale pukkverkene og fant ut at alle hadde sikteverk som muliggjør retur og ombruk av retursand. Hun spurte også om mulighetene for å levere tørrsand (framfor våt).
Konkurransen ble lyst ut i november 2024, med tilbudsfrist i januar. Kommunen var delt i to soner, og tilbyderne kunne velge å levere på én dag eller begge. Dette var tildelingskriteriene:
- Miljø (30 prosent), med følgende underkriterier:
- Transportavstand (el-lastebil ble ikke vektlagt ettersom Notodden ikke har nødvendig ladeinfrastruktur)
- Tørrsand (hvorvidt sanden er oppbevart under tak eller ei)
- Beskrivelse av returordning og gjenbruk av sand
- Pris (60 prosent)
- Kvalitet (hardhetsgrad for sanden) 10 prosent
Kommunen fikk tilbud fra de tre lokale pukkverkene, med tre tilbud på den ene sonen og to på den andre. De var svært like på pris og på kvalitet, mens spredningen på miljøkriteriet var fra 4,13 til 10 poeng for sonen med tre tilbud og fra 6,6 til 10 poeng i sonen med to tilbud. Kombinasjonen av pris og miljø ble derfor utslagsgivende, gjennom en kombinasjon av mulighet for retursand (to av de tre kunne tilby det), levering av tørr strøsand og transportavstand.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Teknisk avdeling i kommunen er veldig fornøyd og har så langt god erfaring med retur av strøsand. Både kommunen og leverandørene som står for vintervedlikehold på veiene, leverer gateoppsopet hos pukkverkene.
Pukkverkene sikter retursanden først til høsten, men erfaringene fra andre kommuner tyder på at svært mye av retursanden kan ombrukes. Det er antakelig også billigere for pukkverkene å produsere enn ny strøsand.
Det som etter noen år med ombruk ikke lenger kan ombrukes som strøsand på kommunale veier og eiendommer, kan brukes til andre formål som bygging av gang- og sykkelveier eller andre prosjekter.
Bli den første til å kommentere på "Leverandøren gjenbruker strøsand med glede "