– Tiden er inne for å skjerpe miljøkravene i offentlige anskaffelser, slik at det skal stilles miljøkrav til næringslivet som leverer tilbud til offentlig sektor. Store deler av norsk næringsliv har i lang tid etterspurt miljøkrav og at det offentlige må være en krevende kunde, skriver Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i sitt høringssvar til regjeringens forslag om skjerpede miljøkrav. NHO tar sitt utgangspunkt i forslag tre, men peker de på at hva som er best, varierer fra bransje til bransje, selv om de fleste har en tekstfavoritt.
NHO er en av de drøyt 150 som har uttalt seg om regjeringens forslag til skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser. Her heter det bl.a. at de merker økt påtrykk fra sine medlemmer med ønsker om å bli målt på kvalitet, klima og miljø i offentlige anbudskonkurranser, i tillegg til pris. Tilbakemeldingene er at:
• kvalitet, klima og miljø, innovasjon, lærlinger og fagarbeidere og sosiale kriterier ikke får nok tyngde i innkjøpsprosessene. Dette til tross for at regelverket er klar på at disse forholdene skal tillegges vekt.
• pris blir for ofte tillagt altfor stor vekt. Dette til tross for at norske bedrifter er gode på å tilby produkter med høye miljøprestasjoner, innovative løsninger og høy kvalitet.
Kraftig motor
NHO mener at offentlige anskaffelser skal være en kraftig motor for å nå klimamålene, der offentlig sektor er en pådriver for utvikling av ny og miljøvennlig teknologi, fremmer null- og lavutslippsløsninger og sirkulærøkonomi. Innovasjon gjennom offentlige anskaffelser vil kunne være en drivkraft i så måte, konstaterer leverandør-organisasjonen, og fortsetter:
– Tiden er inne for å skjerpe miljøkravene i offentlige anskaffelser, slik at det skal stilles miljøkrav til næringslivet som leverer tilbud til offentlig sektor. Store deler av norsk næringsliv har i lang tid etterspurt miljøkrav og at det offentlige må være en krevende kunde.
I alle stadier av anskaffelsesprosessen
Av de tre alternativene som Nærings- og fiskeridepartementet oppstiller til skjerpede miljøkravene i forskriften, skriver NHO at de fleste av deres landsforeninger mener forslag 3 er best – en kombinasjon av miljøkrav til ytelsen og vekting av miljøhensyn, og dette forslaget er også NHOs utgangspunkt. Det er bransjevise forskjeller i NHO om hvor man skal legge miljøtrykket. Det må, understreker NHO, komme klart frem at oppdragsgiver kan legge vekt på miljø og klima i alle stadier av anskaffelsesprosessen, herunder kvalifikasjonsfasen, kravspesifikasjoner, tildelingskriterier og kontraktskrav.
I tillegg vil NHO ha med et krav om at oppdragsgiver skal gjennomføre markedsdialog med leverandører før kunngjøring av konkurransen, der det er nødvendig for å kartlegge hvilke krav og kriterier som er hensiktsmessige for konkurransen. Der oppdragsgiver bruker tildelingskriteriet alene, mener NHO at det som hovedregel skal vektes med minimum 30%, men høyere andeler kan også benyttes der det er hensiktsmessig. Og det bør være en streng praksis for å være fritatt helt fra å stille miljøkrav i en anskaffelsesprosess.
Kompetanse, kapasitet og dokumentasjon
Blant andre tiltak som skal til for å lykkes med miljøvennlige anskaffelser, peker NHO på at en forutsetning er at oppdragsgiver har kompetanse og kapasitet til å gjennomføre gode anskaffelser. Når det innføres ny lovgivning, må det utarbeides kompetanseprogrammer/helpdesk som kan bistå oppdragsgivere med konkret hjelp innenfor ulike bransjer, ifølge NHO. Et annet poeng fra NHO er at det må utarbeides metoder, retningslinjer og verktøy for hvordan miljø skal beregnes og miljøkrav skal dokumenteres.
Bli den første til å kommentere på "Leverandører til det offentlige: På tide å skjerpe miljøkrav og bli en krevende kunde"