Om Stortinget holder fast på å videreføre kravet om minst 30 % vekting av klima- og miljøhensyn i den nye anskaffelseslov, har de ikke LO i ryggen. De er tvilende til om dette er rett vei, de vil heller – som Anskaffelsesutvalget – fjerne dette kravet og erstatte det med krav til ytelse og vurderinger i forkant av anskaffelsen. Også på et annet punkt tar LO avstand fra regjeringens lovforslag: De er forbauset over at krav til lærlinger i bygge- og anleggsanskaffelser heves til 3 mill. LO vil på det sterkeste oppfordre til å senke innslagspunktet til 300 000 kroner, heter det.
Synspunktene kommer i LOs innspill til arbeidet med forslag til ny, endret lov om offentlige anskaffelser i Stortingets næringskomite. I høringsinnspillet støtter LO regjeringens forslag om at bestemmelser om samfunnshensyn som stiller overordnede forpliktelser, samt krav til anskaffelsesstrategi, rutiner, og sanksjoner skal gjelde fra lovens innslagspunkt på 300 000 kroner. Men de er uenig i at innslagspunktet for krav og kontroll av lønns- og arbeidsvilkår, lærlinger og begrensning av antall ledd i en leverandørkjede skal være høyere enn lovens innslagspunkt på 300 000 kroner. Også Anskaffelsesutvalget foreslo at innslagspunktet for å stille krav burde være lovens innslagspunkt, heter det.
Forbauselse i LO
LO viser at over 75 % av offentlige anskaffelser omfattes av nasjonale regler, understreker at det er viktig å sikre at samfunnshensyn også ivaretas i mindre anskaffelser. Risikoen for brudd kan her være betydelig. Arbeidstakere på mindre kontrakter har like stort behov for vern mot uanstendige forhold som dem på større kontrakter.
Regjeringens forslag om at krav til lærlinger i bygge- og anleggsanskaffelser heves til 3 mill skaper forbauselse i LO. Dette er langt høyere enn terskelen i dagens regelverk. LO er bekymret for at dette vil føre til at det blir langt færre lærlinger på offentlige kontrakter. LO vil på det sterkeste oppfordre til å senke innslagspunktet til 300 000 kroner, fremgår det av innspillet.
Kompetanse og 30%-vekting
– Manglende kompetanse hos oppdragsgiver bør ikke være et argument for lavere ambisjonsnivå. Det bør satses på opplæring og risikobasert oppfølging. Ved høy risiko for brudd på menneskerettigheter eller arbeidslivsregler, må krav og kontroll gjelde uavhengig av kontraktens verdi, fremhever LO.
Når det gjelder klima- og miljøhensyn stiller LO seg tvilende til forslaget om å videreføre kravet om minst 30 % vekting av klima- og miljøhensyn. De peker på Anskaffelsesutvalget som foreslo å fjerne kravet da man anså dette for rigid og lite målrettet. Klima- og miljøhensyn kan heller ivaretas gjennom krav til ytelse og vurderinger i forkant av anskaffelsen, mener LO. Dette gir større fleksibilitet, bedre klimaeffekt og økt forutsigbarhet for leverandørene.
Satse mer på veiledning og kompetanse
LO gir dessuten sin støtte til forslaget om standardiserte minimumskrav og -kriterier for klima og miljø. Dette vil gjøre det enklere og mer effektivt å stille relevante miljøkrav, slår organisasjonen fast. I tillegg bør det stilles krav til leverandørens miljøprestasjoner der det er hensiktsmessig og gir ekstra miljøgevinst. Det vil også være effektivt, heter de ti Los innspill, å benytte allerede eksisterende offentlige anerkjente metoder og verktøy for dokumentasjon av miljøkrav.
Det vises ofte til mangel på tid, ressurser og kompetanse hos oppdragsgiver som en stor barriere for å øke andelen klima- og miljøvennlige anskaffelser, som også ivaretakelse av andre samfunnshensyn. Her mener LO at det bør satses langt mer på oppbygging av kompetanse og veiledningskapasitet, og det pekes på Anskaffelsesakademiet som en viktig premissleverandør for kompetanseområdet og økt profesjonalisering av offentlige oppdragsgivere.




Bli den første til å kommentere på "LO tviler på at 30%-vekting av miljø og klima er rett tiltak, anbefaler krav til ytelse"