Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er ikke umiddelbart begeistret for forslaget fra Anskaffelsesutvalget om årlige oversikter over totale kjøp fra alle leverandører. – En oversikt over leverandørene som PST benytter, skriver de i sitt høringssvar, vil redusere ressursbruken til trusselaktørene som har til hensikt å ramme oss. Leverandører kan sitte på større eller mindre deler informasjon, som sammenstilt kan utgjøre sårbarheter for PST som potensielt kan benyttes til å hindre PST i å utføre sitt arbeid.
PST gir høringssvar samtidig til begge utredningen fra Anskaffelsesutvalget, og tar bl.a. for seg forslaget om at oppdragsgiver skal offentliggjøre at kontrakt er inngått også for nasjonale anskaffelser. I tillegg pålegges å offentliggjøre/tilgjengeliggjøre etterskuddsvis informasjon (årlige oversikter) over totale kjøp fra alle leverandører.
Foreligger et skadepotensial
PST har som oppgave å forebygge og etterforske alvorlig kriminalitet mot nasjonens sikkerhet. Som ledd i dette skal tjenesten identifisere og vurdere trusler knyttet til etterretning, sabotasje, spredning av masseødeleggelsesvåpen, terror og ekstremisme samt trusler mot myndighetspersoner. Vurderingene skal bidra i utformingen av politikk og støtte politiske beslutningsprosesser.
Det er uklart, fremhever PST hva som menes at skal inngå i en totaloversikt over kjøp fra alle leverandører, og hvordan informasjonen skal inngå.
– Det foreligger et skadepotensial for utøvelsen av PST sine oppgaver dersom PST må dele informasjon om leverandører samt hva som er anskaffet, fremholder Politiets Sikkerhetstjeneste i sitt høringssvar. Eksempelvis vil enkelte leverandører kunne inneha opplysninger om lokasjoner som er skjermingsverdig, både med tanke på aktiviteter og operasjoner. Videre vil utstyr og materiell kunne avsløre både kapasiteter, polisiære metoder og fokusområder. Samlet vil denne type informasjon kunne gi et større bilde enn det den enkelte anskaffelser gir.
Sammenstilling av leveranser
PST poengterer at en sammenstilling av leveranser fra flere leverandører vil kunne øke presisjonsnivået på informasjonen og si noe om sluttproduktet, som kan ha høyere gradering enn enkeltelementene. Når det gjelder leverandører er det en risiko for at det rekrutteres kilder hos disse, eller at det plasseres innsidere hos leverandøren, for å forsøke å innhente informasjon om PST.
Som det fremgår av PST sin trusselvurdering for 2024 benytter fremmede etterretningstjenester et bredt spekter av metoder og virkemidler i Norge. Dette omfatter nettverksoperasjoner, rekruttering av kilder, digital sabotasje, fordekt anskaffelsesvirksomhet og overvåkning og trusler. Som sikkerhets- og etterretningstjeneste vil PST være utsatt for etterretningsoperasjoner fra fremmede stater og dette er således forhold også PST må ta høyde for ved vurderingen av hvilken informasjon som kan deles med offentligheten.
Grundig og åpen vurdering
– En oversikt over leverandørene som PST benytter vil redusere ressursbruken til trusselaktørene som har til hensikt å ramme oss. Leverandører kan sitte på større eller mindre deler informasjon, som sammenstilt kan utgjøre sårbarheter for PST som potensielt kan benyttes til å hindre PST i å utføre sitt arbeid.
PST anmoder om en grundig og åpen vurdering av forslagene før disse iverksettes i regelverk for offentlige anskaffelser. Forslag til regler som setter krav til åpenhet og informasjonsdeling må ha et tydelig grensesnitt til andre informasjonsbegrensende regelverk, fortrinnsvis med en unntakshjemmel som gjør anvendelsen lettere og mer effektiv.
Bli den første til å kommentere på "Lovforslag kan lette jobben for trusselaktører og skape hindre for PST"