I kampen mot arbeidslivskriminalitet trenger innkjøpere og leverandører felles tilgang til enkle verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og sporbarhet. – Innkjøpere er stort sett flinke til å innhente nødvendig dokumentasjon før kontraktstildeling. Å sikre at leverandøren holder denne oppdatert gjennom avtaleperioden er derimot mer krevende, konstaterer salgssjef Thomas Isegg i Safe Tag Norge.
I et oppslag på Anbud365 forleden pekte avdelingsdirektør Dag Strømsnes i Difi på at myndighetenes satsing på å komme arbeidslivskriminalitet til livs er en utfordring. Innkjøpere kan ikke være politifolk. Men, de kan bidra sier Strømsnes: – Ambisjonene fra Stortinget og Regjeringen er store på dette området.
Det har han rett i – bare dager før kunne Anbud365 i et annet oppslag fortelle at arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie har innført nye retningslinjer som skal sikre at offentlige anskaffelser gjennomføres og følges opp på en måte som motvirker arbeidslivskriminalitet. Retningslinjene innarbeides i tildelingsbrevene for 2018.
Syndes mye
Isegg i Safe Tag Norge mener det er grunn til å tro at dette er et område hvor det syndes mye i dag:
– Innkjøpere er stort sett flinke til å innhente nødvendig dokumentasjon før kontraktstildeling. Å sikre at leverandøren holder denne oppdatert gjennom avtaleperioden, er derimot mer krevende. Attester og dokumenter lagres ofte desentralisert hos den enkelte innkjøper, og innebærer at informasjonen bare oppdateres etter manuell oppfølgning mellom innkjøper og leverandør.
Må finnes enkle og gode løsninger
– Samlet sett, sier Isegg, innebærer dagens måte å jobbe på at det ofte blir tilfeldigheter som styrer om kontraktspartene etterlever kravene, så vel de lovpålagte som kontraktspesifikke. Klare regler og tilhørende sanksjonsmuligheter er svært viktig for å oppnå samfunnets målsetning om et rent og etterrettelig arbeidsliv. For etterlevelse i praksis er det derimot nesten like viktig at det finnes enkle og gode løsninger tilgjengelig i markedet.
Innkjøpere og leverandører må ha felles tilgang til enkle verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og sporbarhet. Med dette vil leverandøren alltid være ajour mot innkjøpers krav. Leverandører som likevel ikke oppdaterer sine dokumenter i tide, har trolig mangler på området og kan utelukkes automatisk fra nye kontrakter inntil avviket er rettet.
Med unntak av Safe Tag kjenner vi ikke til at det fins løsninger i markedet i dag som er tilgjengelig for alle bedrifter. Andre løsninger er oftest rettet mot utvalgte bransjer og utelukker dermed de som faller utenfor. Da blir det krevende for innkjøperne å drive god oppfølgning av hele sin leverandørportefølje over samme lest, konstaterer Isegg.
Bli den første til å kommentere på "Må ha tilgang til felles verktøy i kampen mot arbeidslivskrim"