Det må stilles krav til innføring av, og overgang til, utslippsfrie fly i alle anbud som gjelder flyruter i Norge som får offentlig støtte (FOT-rutene). Parallelt med anbudet må det fra 2024 komme utviklingskontrakter på flere pilotruter. Da vil markedet få prøvd elektrifiserte fly i kommersiell drift i tide før neste anbud i 2028. Dette er blant en serie krav til offentlige oppdragsgivere som Miljøstiftelsen ZERO fremmer i en fersk rapport.
«Zerorapporten 2024: Hvert tonn teller» er laget og publisert av Miljøstiftelsen ZERO – en uavhengig, ideell organisasjon. I Zerorapporten 2024 foreslås forsterkede virkemidler som kutter utslipp med 24,6 tonn, til en kostnad på 78 mrd. Formålet med rapporten er å vise at det er mulig å oppnå store utslippskutt i Norge innen 2030. I tillegg trengs, heter det, bl.a. innskjerping av offentlige innkjøp på alle områder.
Krav i forskrift
En rekke tiltak fremmes i rapporten. Alle offentlige innkjøp må stille krav om at alle varer og tjenester skal fraktes utslippsfritt, dersom det finnes tre eller flere leverandører som tilbyr dette. Dette bør forskriftsfestes på lik linje som innkjøp av utslippsfrie kjøretøy.
ZERO foreslår dessuten at alle offentlige aktører blir pålagt gjennom lov om anskaffelser å sette krav, minimum fossilfritt, helst utslippsfritt, for alle offentlige utbygginger. Tidlig varsling om forskriftsendring og tydelige minimumskrav, gir forutsigbarhet for bransjen og for innkjøpere, heter det i rapporten.
I alle offentlige anskaffelser og rammeavtaler for flyreiser mener Zero det bør stilles krav om bærekraftig biodrivstoff. For å nå klimamålene, bør det nasjonale omsetningskravet for bærekraftig biodrivstoff til luftfart øke til minst 15% i 2030, og en frivillig innblanding på 5%.
Elektrifiserte fly
Når det gjelder de såkalte FOT-rutene (forpliktelse til offentlig tjenesteyting), er det viktigste og mest styringseffektive virkemiddelet for kortbanenettet å stille krav til innføring av, og overgang til, utslippsfrie fly i alle anbud. Parallelt med anbudet må det fra 2024 komme utviklingskontrakter på flere pilotruter. Da vil markedet få prøvd elektrifiserte fly i kommersiell drift i tide før neste anbud i 2028. Anbudet fra 2028-2032 må gradvis skifte ut hele flyflåten til hydrogen, ladbar hybrid eller batterielektrisk i løpet av anbudsperioden. Økte kostnader til innkjøp av fly kan dekkes inn gjennom anbudet, eller ved statlig garanti for restverdi.
Offentlige aktører må bruke innkjøpsmakten til å stille krav og gi miljøbonus i offentlige innkjøp av båter, tjenester og leveranser. Som hovedregel bør det stilles krav om lav- og nullutslippsløsninger for offentlig eide fartøy. Zero legger også til grunn at kravet om at klima skal vektes med 30% i offentlige anskaffelser vil bidra til å redusere utslippene fra offentlige fartøy, enten via utslippsfrie drivstoff eller effektivisering.
Biogass-lastebiler
Biogasslastebiler og busser kan i dag dekke noen av distansene hvor batteriteknologien ikke er moden, og nettet ikke har nok kapasitet. Kjøretøyene kan rulles ut nå og komme fort opp i volum. En satsning på flere ulike fornybare drivstoff er også viktig av beredskapshensyn, særlig langs E39 Kristiansand-Bergen-Ålesund, E6 Fauske-Alta, samt østlandsområdet. Flere store transportører ønsker å skifte fra fossile biler til biogass. ZERO mener enkle bruksinsentiver, og nok tilgang på biogass og prioritering i offentlige innkjøp, kan bidra til at 15% av lastebilene i 2030 er biogasslastebiler.
Redusert kjøttkonsum
Zero foreslår også å stille krav i offentlige anskaffelser om å redusere innkjøp av rødt kjøtt til offentlige kantiner, skoler og institusjoner. Kravet bør innføres gradvis, i takt med omstillingen av produksjonen, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Miljøkrav: Test av elektrifiserte fly i kommersiell drift i tide før 2028-anbud"