Fortsatt svært ulik praksis mellom offentlige innkjøpere når det gjelder 30%-regelen – de skjerpede kravene til miljø og klima. Dette liker ikke miljøorganisasjonen Zero og ber i sin årsrapport for 2025 om bedre veiledning og kontroll for å sørge for at reglene følges opp. Dessuten mener Zero at offentlig innkjøpsmakt bør brukes ved kjøp av all sjøtransport.
ZERO som er en uavhengig, ideell organisasjon, leverte nylig «Zero-rapporten 2025 Klimakrisen forsvinner ikke».
Virkemidler må forsterkes
I tillegg til de sektorspesifikke virkemidlene, heter det i rapporten, må også de generelle virkemidlene i klimapolitikken forsterkes. Blant annet pekes det på de skjerpede klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser fra 1. januar i fjor. – Det er en viktig bestemmelse, men det er fortsatt svært ulik praksis mellom offentlige innkjøpere, slår Zero fast. Det trengs bedre veiledning og kontroll for å sørge for at reglene følges opp.
Blant de sektorspesifikke virkemidlene trekkes det norske kortbanenettet frem. Det er særlig egnet for innfasing av elektrifiserte fly, heter det. – Det viktigste og mest styringseffektive virkemiddelet for kortbanenettet, er å stille krav til innføring av, og overgang til, utslippsfrie fly i alle anbud. Det neste ruteanbudet på forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) skal gjelde fra 2028. Dette anbudet må stille tydelige krav om gradvis utskiftning til hydrogen, ladbar hybrid eller batterielektriske fly i løpet av anbudsperioden, krever Zero.
Fergeanbud og elektriske fly
Organisasjonen mener også at det bør kunngjøres utviklingskontrakter på flere pilotruter i løpet av 2025. Da vil markedet få testet elektrifiserte fly i kommersiell drift i tide før neste anbud i 2028, heter det.
Zero fremholder at fylkeskommunene må bli tilstrekkelig kompensert for merkostnadene de påtar seg ved å gå foran i det grønne skiftet, og: – For å gjøre det lettere å stille klimakrav til ferger bør anbudene uformes med rammer som stimulerer til reell konkurranse om å levere nullutslippstjenester og til innovative, kostnadsbesparende løsninger.
Hurtigbåter og Kystruten
Kravet til hurtigbåter er utsatt på ubestemt tid. ZERO mener at teknologien til å stille klimakrav til hurtigbåter er moden, og at barrierene knytter seg til mangel på erfaring og bruk av teknologien. – Godt uformede anbud kan gjøre overgangen til utslippsfrie teknologier enklere og billigere også for hurtigbåter, fremheves det i rapporten.
Et annet Zero-krav er at Staten bør stille nullutslippskrav i den nye anbudsrunden på Kystruten fra 2031. Tilsvarende som for fergesamband og hurtigbåtruter, kan det gjøres tilpasninger i anskaffelsen som forenkler bruk av utslippsfrie teknologier, heter det, og frem til 2030 må det sikres at klimaforpliktelsene i inneværende kontrakter overholdes.
28 fartøy til Sjøforsvaret
Offentlig innkjøpsmakt bør brukes ved kjøp av all sjøtransport, slår Zero fast, og peker på at Norge skal investere i 28 standardiserte fartøy til Sjøforsvaret. Ved å anskaffe disse med tydelige klimakrav, sikres etterspørsel etter klimateknologier og bidrar til å støte opp under omstillingen i sivil maritim sektor.
Bli den første til å kommentere på "Misfornøyd med innkjøperes praktisering av 30%-miljøkravet, ber om skjerpings"