Regjeringens oppfølging av Stortingets vedtak om 30% miljøvekting i alle offentlige anskaffelser ble tema for en skarp ordveksling under debatten om meldingen om offentlige anskaffelser. Altfor svak oppfølging, sa Torgeir Knag Fylkesnes (SV) om regjeringens forskriftsformulering. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen var ikke enig i det, og sa at han rett og slett ikke er enig i Knag Fylkesnes’ tolkning av forskriftsteksten. De to hadde også en runde om forholdet mellom pris og miljø i anskaffelser.
Det var Fylkesnes som dro opp debatten om miljøvekting, der Stortinget har vedtatt at man skal ha slik vekting i alle offentlige innkjøp på 30%. I regjeringens forskrift står det imidlertid: «Der miljø brukes som tildelingskriterium, bør det som hovedregel vektes minimum 30 prosent.» Han ville vite om dette er en oppfølging av Stortinget klare vedtak.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen mente ja, og begrunnet det med å ta med alle setningene: «Oppdragsgiveren skal legge vekt på å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved sine anskaffelser og kan stille miljøkrav og kriterier i alle trinn av anskaffelsesprosessen der det er relevant og knyttet til leveransen.»
Kan stille miljøkrav
Her hadde Knag Fylkesnes noterte seg at man kan stille miljøkrav, og han siterte mer: «Der miljø brukes som tildelingskriterium» – her har man allerede forlatt at det skal stilles krav om det ved alle innkjøp – «bør det som hovedregel vektes minimum 30 prosent.» I høringsrunden, i høringssvarene, i brevene, osv. fra aktørene i næringslivet selv, kom det fram at dette er altfor svakt. Det fører til at man ikke vekter slik, at man velger det bort, sa Fylkesnes.
Statsråd Røe Isaksens respons var at han rett og slett ikke er enig i representanten Knag Fylkesnes’ tolkning av forskriftsteksten, og jeg mener at det går ganske klart frem: «Oppdragsgiveren skal legge vekt på å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved sine anskaffelser (…)». Det er et absolutt krav, konstaterte han. Det gjelder for alle. Så er spørsmålet om hvilke virkemidler, og da understrekes det at man «kan stille miljøkrav og kriterier i alle trinn av anskaffelsesprosessen der det er relevant». Så kommer dette 30 pst.-miljøkravet inn. Statsråden mente dette oppfyller det på en god måte.
Prioriterer pris
Knag Fylkesnes var imidlertid ikke helt ferdig: Hva mener statsråden om kritikken om at man i lov om offentlige innkjøp prioriterer pris altfor høyt og norsk næringsliv og miljø altfor lavt?
– Jeg helt enig i at vi må få flere til å kjøpe inn og bruke de verktøyene som er der, og stille miljøkrav og klimakrav, kommenterte næringsministeren. Jeg mener for øvrig at dette henger veldig tett sammen med innovative anskaffelser og det å bruke f.eks. innovasjonskontrakter og få tilskudd til å utvikle tjenester eller produkter sammen med en leverandør. Der er en god måte å gjøre det på.
Han la vekt på at det må foretas en vurdering, det er forskjellige ting som må vektes mot hverandre. – Det jeg er redd for, er at hvis man hadde satt et absolutt krav om at det uansett hva man kjøper inn, uansett hvor det er i landet, uansett hvilken instans, så skal miljøkravet vektes 50 pst., så blir det veldig lite effektivt, understreket Røe Isaksen i Stortinget. For å være ærlig: Det er ikke sikkert at det er godt for miljøregnskapet heller, alt i alt, at man gjør det på den måten, for vi er også opptatt av at vi skal bruke pengene på de gode miljøløsningene med størst effekt.
Bli den første til å kommentere på "Misfornøyd med regjeringens oppfølging av Stortingets krav om 30% miljøvekting"