I debatten om hva og hvordan det offentlige kjøper, er det gjennom tidene oppstått mange myter. Slike er seiglivede, gjerne. Anbud365 bringer i sin serie ti av disse mytene – den sjuende i rekken finner du nedenfor.
På et seminar presenterte advokatfirma ADVISO 10 myter, eller misforståelser, om offentlige anskaffelser. Formålet var å oppklare fordommer. Med tillatelse fra firmaet bringer Anbud365 mytene ut til våre lesere. Mytene presenteres i form av en serie, nå er vi kommet frem til myte nr. 7av de ti.
Tidligere artikler i denne serien:
Myte 1: 17.juni
Myte 2: 25.juni
Myte 3+4: 5.juli
Myte 5+6: 11.juli
Myte 7:
Det er for tidkrevende å besvare anbud
Når det gjelder de større innkjøpene, så er det erfaringsmessig vanskelig å være direkte uenig i myte 7. Det er tidkrevende å besvare anbud, i hvert fall om en skal skrive et vinnertilbud (som jo er målet).
Ettersom hver anskaffelse er unik, finnes ingen universell mal. Derfor vil det være viktig for deg som vil levere tilbud å bruke tid på å sette deg godt inn i oppdragsgiverens behov, svare på det som blir etterspurt, og fremheve hva som skiller ditt tilbud fra konkurrentenes.
Uavhengig av utfallet, gir slike prosesser verdifull erfaring i å kommunisere bedriftens markedsposisjon. I tillegg kan en be om innsyn i andre tilbud, og skaffe seg verdifull informasjon.
Sett i lys av at det offentlige markedet kan være mer stabilt ved konjunktursvingninger og at offentlige kunder gjerne fremstår som et kvalitetsstempel, kan det være verdt et forsøk. I beste fall vinner man.
Bli den første til å kommentere på "Myteserien (5): For tidkrevende å besvare anbud?"