Myteserien (6): Selv om vi er best, vinner vi ikke

Anbud365: Myteserien (6): Selv om vi er best, vinner vi ikkeAdvokatene Silje Bruun Teigen (se bilde nedenfor) og Even Langseth i ADVISO Advokatfirma i Ålesund står bak den samlingen av myter om offentlige anskaffelser, som Anbud365 har fått tillatelse til å publisere.

Skriv ut artikkelen

I vår «myteserie» er vi denne gangen kommet til den siste av de ti, men ikke nok med det, hele tre myter – som henger sammen – er med i seriens siste kapittel.

På et seminar presenterte advokatfirma ADVISO10 myter, eller misforståelser, om offentlige anskaffelser. Formålet var å oppklare fordommer. Med tillatelse fra firmaet har Anbud365 viderebefordret mytene til våre lesere. Mytene er presentert i form av en serie, nå er vi kommet frem til de tre siste av mytene, 8,9 og 10.

Anbud365: Myteserien (6): Selv om vi er best, vinner vi ikke
Advokat Silje Bruun Teigen

Tidligere artikler i denne serien:

Myte 1: 17.juni

Myte 2: 25.juni

Myte 3+4: 5.juli

Myte 5+6: 11.juli

Myte 7: 19. juli

Myte 8:

Det offentlige er alltid ute etter det billigste tilbudet

Myte 9:

Selv om vi er best, vinner vi ikke

Myte 10:

Det å satse på miljø lønner seg ikke

Flere av mytene vi har plukket opp går på dette med valg av vinnenende tilbud. Det er ingen hemmelighet at ambisjonsnivået for nyskaping, kvalitet og bærekraft styres av lommeboka. Derfor kan det være noe sannhet i at man – tross å være best – ikke går ut som seirende i konkurransen. Tidligere har rene priskonkurranser kunne stått i veien for at tilbydere av kvalitetsvarer vinner, og dersom man er opptatt av kvalitet kan man føle at det offentlige velger billig fremfor bra.

Hvordan kan det i så fall ha skjedd? Kanskje ble det lagt vekt på kvalitet, men nivået på kriteriet var stilt for lavt slik at alle fikk toppscore. Kanskje fikk leverandørmarkedet ikke muligheten til å komme med viktige innspill til innholdet i kvalitetskriteriet, eller kanskje brukte de ikke mulighetsrommet de ble gitt. Heldigvis går trenden i retning av gradvis færre rene priskonkurranser. Og der pris blir eneste kriterium stilles det nå tydeligere krav til kvalitet, samt til rutiner for å ivareta klima og miljø.

Fra og med den første januar i år ble det innført en ny hovedregel om at det skal legges minimum 30 % vekt på klima og miljø i tildelingen av større anskaffelser. Og nå må oppdragsgiveren oftere vektlegge miljø i tildelingen enn tidligere. Fokus på miljø viser seg å bli en konkurransefordel.

Bli den første til å kommentere på "Myteserien (6): Selv om vi er best, vinner vi ikke"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.