Nå må dere skynde dere, dette har dere visst om i to år. Det er meldingen fra statssekretær Magnus Thue (H) i Nærings- og fiskeridepartementet til de offentlige oppdragsgiverne som ennå ikke er klare med elektronisk tilbudsinnlevering. Siste frist var for en måned siden, og kravet om elektronisk tilbudsfrist er lovbestemt.
En leser skriver til Anbud365 og opplyser at flere oppdragsgivere ennå ikke er klare med elektronisk tilbudsinnlevering innen fristen 1. juli. Hvilke konsekvenser har dette for oppdragsgiverne? Hva skal tilbyderne gjøre i tilfeller der oppdragsgiver krever skriftlig/personlig tilbudsinnlevering etter 1. juli?
Vi har forelagt spørsmålene for statssekretær Thue (H) i Nærings- og fiskeridepartementet, som svarer slik:
– Nærings- og fiskeridepartementet understreker at det her er snakk om en lovbestemt frist som har vært kjent for oppdragsgiverne i nærmere to år. Vårt inntrykk er at det store flertallet har fått på plass tekniske løsninger innen fristen. Jeg oppfordrer alle oppdragsgivere som ennå ikke har slike løsninger til å skaffe seg dette så fort som mulig.
Trinnvis innføring
Bestemmelsene om elektronisk kommunikasjon har vært planlagt innført trinnvis med bestemte frister slik:
- 1.april 2017 for innkjøpssentraler
- 1.januar 2018 for statlige myndigheter
- 1.juli 2018 for kommunale og fylkeskommunale myndigheter og andre offentlige myndigheter.
Reglene for elektronisk tilbudsinnlevering er de samme for anskaffelser etter både del II og del III i forskriften.
I det nye regelverket er utveksling av anskaffelsesdokumenter, forespørsler om deltakelse i konkurranse og bekreftelse av interesse og tilbud nevnt spesielt som kommunikasjon som ikke kan gjennomføres muntlig.
Ordinær epost vil ikke kunne brukes da slike løsninger ikke oppfyller sikkerhetskravene som stilles i nytt regelverk.
En kommune kom ut med anbud i juni som skal leveres i papirutgave i august. På spørsmål om dette ikke skulle leveres elektronisk svarer de at siden de la ut anbudet før 1 juli så kunne de be om papirutgave. Er dette riktig?
Effektivitetsgevinsten ved bruk av elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy er så betydelig at anskaffelse av system burde være en enkel beslutning. Det er forøvrig betenkelig at lovverket ikke gir sanksjonsmuligheter ovenfor offentlige etternølere. En privat bedrift risikerer dagbot når lov og forskrift ikke følges.