Basert på 14 gjennomførte revisjoner i 2024 av statlige anskaffelser deler nå den danske riksrevisjonen, Rigsrevisionen, 13 læringspunkter. Det gjelder så vel for de som planlegger, de som gjennomfører og de som skal følge opp anskaffelsene. M.a.o. litt av hver tå hente også for norske offentlige virksomheter som driver med å kjøpe inn. Du finner tipsene nedenfor og i rapporten «Læringspunkter fra revisioner af indkøb i staten».
I 2024 foretok de danske departementene innkjøp for omtrent 75 mrd danske kroner, tilsvarende 11 % av de offentlige utgiftene. Rigsrevisionen undersøker kontinuerlig om departementene kjøper inn effektivt og følger reglene for innkjøp. De undersøker både om reglene overholdes og om det er god styring av innkjøpene.
14 revisjonsrapporter
Rigsrevisionen har i perioden 2012 – september 2025 utarbeidet 14 beretninger til Statsrevisorerne om anskaffelser. I tillegg har Rigsrevisionen fortløpende rapportert om sine revisjoner av anskaffelser i årsrapporten om revisjon av statsforvaltningen. Basert på resultatene fra revisjonene av departementenes anskaffelser, har de samlet de viktigste læringspunktene innenfor tre sentrale elementer i anskaffelsesprosessen:
Gode råd til deg som planlegger et kjøp
• Avklar behovene dine slik at du kun kjøper det som trengs.
• Undersøk markedet og konkurranseutsett de kjøp som ikke kan gjøres på grunnlag av statlige eller egne anskaffelsesavtaler, for å kjøpe det riktige til lavest mulig pris.
• Dokumenter begrunnelsen for dine beslutninger og valg i anskaffelsesprosessen. Det er spesielt viktig å sikre kunnskapsoverføring og tilstrekkelig dokumentasjon for å møte utfordringer som utskifting av ansatte og eventuelle klager.
• Bruk en mal når du skal avklare behov og dekke markedet. Bruk for eksempel Rådgivningsenhetens maler som støtter kjøp, anbud og kontrakter.
• Vær oppmerksom på avgjørelser av prinsipiell betydning fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser.
Gode råd til deg som skal foreta et kjøp
- Det er viktig å gjennomføre kjøpet på en felles statlig anskaffelsesavtale eller på egne rammeavtaler, hvis mulig.
- Vær oppmerksom på de fastsatte terskelverdiene for offentlige anskaffelser, da de bestemmer hvordan kjøp utenfor de felles statlige avtalene skal gjennomføres.
- Vær også oppmerksom på avgjørelser av prinsipiell betydning fra Klagenævnet for Udbud.
- Husk å sette opp sentrale krav i kontrakten, inkludert hvordan og hvor ofte du skal følge opp med leverandøren osv.
- Dokumenter vurderinger og avgjørelser angående kjøpet.
Gode råd til de som skal håndtere en kontrakt
• Følg forbruket av de inngåtte kontraktene. Følg opp om avtalt pris betales og de avtalte tjenestene mottas i avtalt kvalitet til avtalt tid.
• Ha interne retningslinjer som støtter god og enhetlig håndtering av kontrakter, og dokumenter sentrale beslutninger angående kjøpet slik at kunnskap ikke går tapt.
• Ved større volumer kan det være fordelaktig å bruke et kontraktshåndteringssystem som gir oversikt over alle inngåtte kontrakter, forbruket av kontraktene og annen relevant informasjon.
Eksempel: 5 av 11 etater mangler retningslinjer for anskaffelser og har ikke enhetlig håndtering på tvers av inngåtte kontrakter.




Bli den første til å kommentere på "Nå kan du lære av den danske riksrevisjonens erfaringer fra stats-anskaffelser"