Et løft for anskaffelsesarbeidet i din virksomhet! Slik introduserer Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sitt nye selvevalueringsverktøy. Det er utviklet for å hjelpe virksomheter med å kartlegge status på anskaffelsesområdet og identifisere hvor skoen trykker. Formålet med verktøyet er å skape felles forståelse for arbeidet med anskaffelser i virksomheten, og legge til rette for målrettet utvikling. En evaluering passer spesielt godt om det skal lages en anskaffelsesstrategi, står i en omorganisering, eller vil jobbe med utvikling og tiltak på anskaffelsesområdet.
Anskaffelser spiller en stadig viktigere rolle i virksomhetenes arbeid med bærekraft, effektiv ressursbruk og innovasjon. For å møte disse kravene trengs gode verktøy som både gir innsikt og inspirerer til handling, heter det fra DFØ.
Et verktøy for refleksjon, dialog og utvikling
Verktøyet er spesielt tilpasset for å bli kjørt som en intern prosess i virksomheten. En strukturert selvevaluering kan …:
- gi en felles forståelse av hvor man står i arbeidet med anskaffelser.
- avdekke styrker og forbedringsområder på en konstruktiv måte.
- legge grunnlaget for utviklingstiltak som er skreddersydd etter behovet.
Bygget på solid erfaring
Verktøyet bygger på erfaringer fra DFØs arbeid med å benchmarke beste praksis i 10 større virksomheter, og anskaffelsesundersøkelsen som gjennomføres annet hvert år. I tillegg har Siv Helén Gjerstad (epost: SivHelenEgelund.Gjerstad@dfo.no) som prosjektleder av arbeidet, pilotert verktøyet i samarbeid med flere virksomheter. På den måten har DFØ kombinert det beste fra tidligere arbeid.
Det gjør at selvevalueringsverktøyet har et solid fundament, samtidig som det er tilpasset for praktisk bruk i virksomheter som ønsker å drive frem utvikling.
– Et unikt aspekt ved verktøyet er at det ikke bare handler om konkrete resultater, men at det legger til rette for å skape en felles forståelse og dialog i organisasjonen, sier seksjonsleder Mona Stormo Andersen. Ved å engasjere medarbeidere og dele erfaringer, kan dere bygge en sterkere kultur for kontinuerlig forbedring på anskaffelsesområdet.
Slik kommer man i gang
Selvevalueringsverktøyet er enkelt å ta i bruk, og krever ingen spesialkompetanse. Det er laget for å passe alle typer virksomheter, enten det er har lang erfaring med anskaffelser eller man er i startfasen av å bygge opp dette arbeidet.
Vil du vite mer?
Besøk www.anskaffelser.no for mer informasjon om hvordan verktøyet fungerer, og hvordan dere kan komme i gang med selvevalueringen, eller ta kontakt med prosjektleder dersom dere ønsker å delta i et nettverk med andre virksomheter som også ønsker å ta i bruk verktøyet: Prosjektleder Siv Helén Egelund Gjerstad: SivHelenEgelund.Gjerstad@dfo.no
Hvorfor vente?
Anskaffelser er en nøkkel til både økonomisk effektivitet og strategisk utvikling. Ved å bruke selvevalueringsverktøyet kan virksomheten få innsikten og verktøyene som trengs for å ta innkjøpsarbeidet til neste nivå.
Bli den første til å kommentere på "Nå kan du selv evaluere anskaffelsesarbeidet ditt – DFØ lanserer verktøy"