Nå foreligger verktøyet som skal gjøre oppfølging av kontrakter lettere og bedre. Beste praksis-veiledningen fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) ble lansert i dag. Offentlige virksomheter bør prioritere kontraktsoppfølging høyere, heter det fra DFØ. Nettopp oppfølging av kontrakter har vært akilleshælen i den offentlige anskaffelsesverdenen. Den nye veiledningen gjelder både kontraktsoppfølging generelt og oppfølging av krav som skal motvirke arbeidslivskriminalitet spesielt.
Den er et av tiltakene i forbindelse med gjennomføringen av Norgesmodellen for et seriøst arbeidsliv.
Bør prioritere kontraktsoppfølging høyere
Mange offentlige oppdragsgivere stiller strenge krav til seriøsitet i sine anskaffelser, men kravene følges ikke opp i tilstrekkelig grad, heter det i en melding fra DFØ. DFØs anskaffelsesundersøkelse viser at virksomhetene bør prioritere kontraktsoppfølging høyere.
– Det er stor forskjell mellom virksomhetene når det gjelder størrelse, kompetanse og ressurser. Vi har derfor bygget opp veiledningen med to nivåer, basis og avansert. Veiledningen omtaler også viktige forutsetninger for ressursbehov, krav til kompetanse og kapasitet knyttet til de ulike nivåene, sier fagansvarlig Anne Cathrine Jacobsen.
Hvordan kontraktsoppfølging bør gjennomføres
Veiledningen beskriver DFØs anbefalinger for hvordan kontraktsoppfølging kan og bør gjennomføres. DFØ bruker betegnelsen seriøsitetskrav om lovpålagte krav til lønns- og arbeidsvilkår og andre kontraktsfestede krav til seriøsitet. Veiledningen er bygget opp med to nivåer, basis og avansert:
- Anbefalingene på basisnivå tar utgangspunkt i regelverkets krav, og beskriver hvilke krav virksomhetene må følge opp og hvordan dette kan gjøres i praksis. Alle virksomheter, uavhengig av ressurser, må følge opp sine kontrakter minimum på basisnivå.
- Anbefalinger på avansert nivå er rettet mot virksomheter som har tilstrekkelige ressurser med riktig kompetanse til å følge opp sine kontrakter. Disse virksomhetene har mulighet til å stille seriøsitetskrav utover lovpålagte krav.
Hva finner du i veiledningen?
I veiledningen fins beskrivelse av nødvendige forutsetninger for god kontraktsforvaltning. Dette gjelder forhold knyttet til organisering og krav til system og rutiner. Veiledningen viser også hvordan virksomheten skal sikre oversikt over sine kontrakter og ivareta krav til overordnet risikostyring. Den beskriver dessuten hvordan virksomheten kan følge opp kontraktene praktisk og operativt. Kontroll og oppfølging av seriøsitetskrav beskrives i et eget kapittel, der det også er et overordnet punkt om personvern.
Meningen er at veiledningen skal brukes i sammenheng med tilhørende sjekklister, og to slike er utarbeidet:
- én som gjelder for kontraktsoppfølging av rammeavtaler
- én for kontraktsoppfølging av enkeltkjøp
Sjekklistene omfatter en fane for basisnivå og en fane for avansert nivå. Oppfølging av seriøsitetskrav er delt i en fane for lønns- og arbeidsvilkår (lovpålagte krav) og en fane for andre kontraktsfestede seriøsitetskrav. Sjekklistene har henvisning til gjeldende punkt i veilederen. Det er også lenket til andre nyttige maler, som for eksempel maler for agenda til både oppstarts- og statusmøte med leverandøren.
Bli den første til å kommentere på "Nå skal det bli fart på kontraktsoppfølgingen – beste praksis-veiledning lansert"