NHO: Kanskje behov for skolering dersom prinsipp-paragraf tas ut av ny lov

Anbud365: NHO: Kanskje behov for skolering dersom prinsipp-paragraf tas ut av ny lovDet var advokat Torild Engh fra NHO-foreningen Entreprenørforeningen bygg og anlegg (EBA), som representerte NHO i høringen i Stortinget om ny anskaffelseslov (foto: EBA).

Skriv ut artikkelen

Om Stortinget bestemme seg for å droppe paragrafen med de grunnleggende EU/EØS-prinsippene, mener NHO at det kan føre til at oppdragsgivere og leverandører må skoleres i forvaltningsrett for anskaffelser under EØS-terskelverdi. I sitt høringsinnspill til lovarbeidet i Stortingets næringskomite forteller de dessuten at deler av næringslivet lever godt med 30% klima- og miljøvekting. NHO selv gir ingen tydelig støtte til dette, derimot er de klare tilhengere av standardiserte miljøkrav.

Om Stortinget bestemme seg for å droppe paragrafen med de grunnleggende EU/EØS-prinsippene, mener NHO at det kan føre til at oppdragsgivere og leverandører må skoleres i forvaltningsrett for anskaffelser under EØS-terskelverdi. I sitt høringsinnspill til lovarbeidet i Stortingets næringskomite forteller de dessuten at deler av næringslivet lever godt med 30% klima- og miljøvekting. NHO selv gir ingen tydelig støtte til dette, derimot er de klare tilhengere av standardiserte miljøkrav.

Om Stortinget bestemme seg for å droppe paragrafen med de grunnleggende EU/EØS-prinsippene, mener NHO at det kan føre til at oppdragsgivere og leverandører må skoleres i forvaltningsrett for anskaffelser under EØS-terskelverdi. I sitt høringsinnspill til lovarbeidet i Stortingets næringskomite forteller de dessuten at deler av næringslivet lever godt med 30% klima- og miljøvekting. NHO selv gir ingen tydelig støtte til dette, derimot er de klare tilhengere av standardiserte miljøkrav.

Om Stortinget bestemme seg for å droppe paragrafen med de grunnleggende EU/EØS-prinsippene, mener NHO at det kan føre til at oppdragsgivere og leverandører må skoleres i forvaltningsrett for anskaffelser under EØS-terskelverdi. I sitt høringsinnspill til lovarbeidet i Stortingets næringskomite forteller de dessuten at deler av næringslivet lever godt med 30% klima- og miljøvekting. NHO selv gir ingen tydelig støtte til dette, derimot er de klare tilhengere av standardiserte miljøkrav.

I lengre tid har de grunnleggende prinsippene, fremholder NHO, som konkurranse, likebehandling, forutsigbarhet og etterprøvbarhet gitt føringer for hvordan anskaffelsesreglene skal tolkes og praktiseres. Både leverandører og innkjøpere har innrettet seg etter dette. Det nye forslaget om opphevelse innebærer at alminnelige nasjonale forvaltningsrettslige prinsipper vil gi føringer for tolkning av anskaffelsesregler og praksis. – Dette kan medføre at oppdragsgivere og leverandører må skoleres i forvaltningsrett for anskaffelser under EØS-terskelverdi, med usikker tolkning i forhold til hva som er forvaltningsrettens anvendelse på anskaffelser og uensartet praksis som resultat, heter det i NHOs høringsinnspill.

Miljøkrav

De frykter også at uten § 4 som felles prinsippnorm er det fare for ulik lokal praksis ved anskaffelser fordi det er uklart hva som gjelder. Dette er særlig uheldig for SMB-er og Start-ups.

NHO støtter at det stilles miljøkrav i offentlige anskaffelseskontrakter, men:

– Deler av næringslivet støttet endringene i anskaffelsesforskriften som skjerper vektleggingen av miljø ved offentlige innkjøp fra og med 1. januar 2024, og mener at klima- og miljø som hovedregel bør vektes med minst 30 % i offentlige innkjøp, og gjerne høyere der det er relevant.

Standarder

NHO tiltrer ikke synspunktet, ifølge teksten i deres høringsinnspill, men skriver at de stiller seg positivt til forslaget om standardiserte miljøkrav på prioriterte områder i offentlige anskaffelser, og at disse kan oppfylle forpliktelsene i bestemmelsen om grønn omstilling. Det innebærer forenkling og en markant besparelse av både tid og ressurser hos oppdragsgiver dersom det benyttes ferdigproduserte krav.

De ønsker imidlertid ikke at kravene skal være bindende, men frivillige som også kan benyttes av bestillere som har begrenset med spesialkompetanse.

Balanserte standarder

NHO mener dessuten at det bør innføres en lovregel om at der det finnes fremforhandlede og balanserte standarder, skal oppdragsgiver bruke disse, med mindre konkrete forhold begrunner avvik fra standarden, slik som Anskaffelsesutvalget foreslår. Det bør også innføres i regelen at avvik fra standarden skal begrunnes i anskaffelsesdokumentene, heter det. NHO mener at dette er viktig, da vi ser at det brukes ubalanserte kontraktsvilkår, noe som er uheldig for utviklingen av et sunt leverandørmarked.

Bli den første til å kommentere på "NHO: Kanskje behov for skolering dersom prinsipp-paragraf tas ut av ny lov"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*