Et nytt dataverktøy gir Bergen full oversikt over kommunens elsparkesykler, og setter dem i stand til å kontrollere parkeringssoner og forbudssoner. Nå samarbeider kommunen med gründerne for å overføre teknologien til flere bruksområder.
Du kan lese mer om framgangsmåten og erfaringene til Bergen kommune i DFØs nye eksempelbank: Norske gründere rydder opp i Bergens elsparkesykler | Anskaffelser.no
Eksempelbanken
I den nye eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) finner du for øvrig en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, styringsdokumenter for anskaffelser, samt for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Eksempler fra «banken» vil du også finne publisert på Anbud365 i tiden fremover.
Utviklet som FOU-samarbeid
Bergen kommune etablerte et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) med Nivel AS i 2020. Formålet var å samarbeide om å utvikle løsninger for å kontrollere byens sparkesykler. I denne fasen lanserte Nivel en betaversjon av dataverktøyet, der sparkesykkeloperatører deltok på frivillig basis.
I FoU-prosessen fikk kommunen mulighet til å lære mest mulig om de teknologiske mulighetene. Nøkkelbegreper her er datastandarden MDS og begrepet «digital regulering». Dette var viktig kunnskap å ta med da kommunen planla ny forskrift for sparkesykler, i tillegg til i utformingen av anbudskonkurranse for permanent drift av dataverktøy.
I 2022 ble det lyst ut anbudskonkurranse på dataverktøy, og invitasjoner ble sendt til fire aktører. Tre av disse leverte tilbud, og det var Nivel som vant kontrakten.
Fra 2023 har Bergen og Nivel inngått nytt FoU-prosjekt som også inkluderer Bergens tre bildelings-operatører. Målet er bedre utnyttelse av parkeringsplasser og ladepunkter i kommunen.
Noen av Bergen kommunes erfaringer er at:
Gå grundige runder på hva som er viktig kjernefunksjonalitet, og hva som er «nice-to-have». Her er det penger å spare.
For å lykkes var det avgjørende å sette av tid og fokus til å bli kjent med markedet og hvordan mikromobilitet fungerer. Denne innsikten fås først og fremst ved å gå i dialog med operatørene, og delta i erfaringsutveksling med andre byer, interesseorganisasjoner og nettverk.
For andre kommuner som vurderer å igangsette en FoU-prosess, anbefaler de å kartlegge hva dere sitter på av IT-verktøy og løsninger allerede. Kanskje noe kan løses ved å bygge videre på disse?
Bli den første til å kommentere på "Norske gründere rydder opp i Bergens elsparkesykler"