I en serie fremover bringer Anbud365 frem i lyset ti ulike myter om offentlige anskaffelser. Her er den første: Det offentlige kan ikke velge lokale leverandører fordi dette er diskriminerende.
Ålesund-advokatene ADVISO hadde tidligere i år frokostseminar, «Sunnmøre på vinnersporet igjen», der de stilte spørsmålet: Hvordan kan offentlige anskaffelser påvirke verdiskapingen i næringslivet på Sunnmøre? I den forbindelse trakk de frem ti myter – eller misforståelser – om offentlige anskaffelser. Formålet var å oppklare fordommer som finnes i leverandørmarkedet.
Anbud365 har fått tillatelse av ADVISO til å bringe de ti mytene ut til våre lesere. Formålet er det samme som for advokatfirmaet på sitt seminar, oppklare noen fordommer. Mytene presenteres i form av en serie her på Anbud 365 – her er den første av mytene.
Myte 1:
Det offentlige kan ikke velge lokale leverandører fordi dette er diskriminerende.
Aktørene som deltok på seminaret representerer i all hovedsak lokalt næringsliv, og den første myten gikk derfor ut på at det er diskriminerende å velge lokale leverandører. Dette er også nasjonalt høyt oppe på dagsorden, og er et eget punkt i anskaffelsesutvalgets NOU (NOU 2024: 9), fremlagt 16. mai 2024.
For, rettslig er utgangspunktet likebehandling, noe som stenger for at oppdragsgivere kan øremerke kontrakter til lokale leverandører. Politisk er det likevel bred enighet om at det ut fra distrikts- og beredskapshensyn, samt ønske om innovasjon og grønn omstilling skal legges til rette for SMB-markedet.
I den praktiske prosessen er det et tydelig handlingsrom. Offentlige innkjøpere kan dele opp større kontrakter i delkontrakter, de kan utforme egnede krav og tildelingskriterier tilknyttet eksempelvis responstid, mulighet til å handle i fysisk butikk, stedlig kundeservice, og kunnskap om lokale forhold. I tillegg vil klimaavtrykket ofte være lavere ved geografisk nærhet, for eksempel som følge av kortere transportetapper.
Bli den første til å kommentere på "Ny serie: Ti myter om offentlige anskaffelser"