Oppfordrer til å ta grep i den mest misbrukte delen i dynamisk innkjøpsordning

Anbud365: Oppfordrer til å ta grep i den mest misbrukte delen i dynamisk innkjøpsordningForsvarer Advokatfirma har samlet en god del bevis der et flertall av oppdragsgivere har innhentet tilleggsinformasjon underveis i en dynamisk innkjøpsprosess og lagt til grunn i evalueringen – tross kravet en fullt ut elektronisk prosess. På bildet advokat Saba Samina Arshad i Forsvarer Advokatfirma AS.

Skriv ut artikkelen

Vi ber Anskaffelsesutvalget ta stilling til den mest misbrukte delen av prosessen i dynamisk innkjøpsordningen, skriver Forsvarer Advokatfirma i et innspill til utvalget, som oppfordres til å definere kravet om full elektronisk kommunikasjon – som gjelder helt frem til kontrakten er inngått med leverandør. Når det svikter på dette punkt i dag, skyldes det at det mangler presisering av kravet om «fullt ut elektronisk prosess», ifølge innspillet.

I innspillet til Anskaffelsesutvalgets andre delutredning skriver advokatfirmaet at utvalget må restrukturerer anskaffelsesforskriftens §26-4 (3): Oppdragsgiveren skal gjennomføre ordningen som en fullt ut elektronisk prosess. All kommunikasjon skal skje ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler.

Klare retningslinjer, men …

Både oppdragsgivere og leverandørmarkedet har blitt varslet flere ganger at kravet om fullt ut elektronisk prosess gjelder frem til kontrakten er inngått, konstateres det i innspillet.

– Selv om det er klare retningslinjer fra Nærings- og fiskeridepartementet, er det dessverre mange oppdragsgivere i Norge som innkaller konsulenter til intervjuer for muntlige avklaringer i dynamiske innkjøpsordninger, fremholder Forsvarer Advokatfirma. Dette skyldes at forskrifter mangler presisering av kravet om «fullt ut elektronisk prosess». Muntlige intervjuer gir større adgang til både oppdragsgivere og innkalte leverandøren til å forbedre tilbudet i en muntlig samtale.

Samlet bevis

Forsvarer Advokatfirma har, heter det i innspillet, samlet en god del bevis der et flertall av oppdragsgivere har innhentet tilleggsinformasjon og lagt til grunn i evalueringen. Andre leverandører kan heller ikke be om innsyn i muntlig kommunikasjon etter offentligloven. Siden andre leverandører ikke kan kreve innsyn i muntlig kommunikasjon, kan ikke berørte leverandører innklage oppdragsgiver pga. manglende dokumentasjon på innholdet i disse samtalene.

Det er bl.a. innhentet bekreftelse fra Europakommisjonen som bekrefter at kravet om fullt ut elektronisk prosess gjelder frem til kontrakten er inngått, opplyses det i innspillet. Og DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) har også tolket utvikling av rettspraksis i EU/EØS og har utarbeidet en veiledning og bekrefter at kravet om fullt ut elektronisk prosess gjelder frem til kontrakten er inngått.

Bli den første til å kommentere på "Oppfordrer til å ta grep i den mest misbrukte delen i dynamisk innkjøpsordning"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.