Det oser av skepsis fra LO til forslaget fra Anskaffelsesutvalget om å etablere et tilsyn for offentlige anskaffelser under Konkurransetilsynet. I sitt høringssvar til utvalgets delutredning nr. 2 flagger LO at de ikke kan støtte forslag slik det nå ligger – det er behov for en mer helhetlig vurdering, heter det. I høringssvaret tar LO til orde for å etablere forumet «Nasjonal strategi for offentlige anskaffelser», og de ber om at dersom det ønskes en større satsing innenfor rammen av Anskaffelsesakademiet, må myndighetene trå til med penger. Det kan f.eks. gjelde formidling av forskning på anskaffelsesområdet.
Økt kompetanse er en viktig del av arbeidet med profesjonalisering av offentlige oppdragsgivere, skriver LO i sitt høringssvar, og ved innføring av nytt regelverk blir behovet enda større. Et kompetanseløft blant ledere og offentlige innkjøpere kan gi mer effektive innkjøp og dermed bidra til bedre bruk av offentlige midler.
Kommuner og Anskaffelsesakademiet
LO understreker at kommunene må sikres en økonomi og tilgang på innkjøpsfaglig kompetanse, som gir dem en reell mulighet til å oppfylle lovens intensjoner. DFØ har en viktig rolle i kompetanseheving og rådgivning, heter det, og det bør vurderes om sparretelefon-tjenesten til DFØ skal utvides til å kunne gi råd i konkrete saker og ikke bare generell rådgivning.
Anskaffelsesakademiet trekkes frem i høringssvaret, og LO minner om at akademiets tilbud i dag finansieres av deres partnere. – Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig dersom man ønsker å ha en større satsning, især når det gjelder Ph.d. utdanning. Dette bør finansieres av myndighetene for å sikre økt kompetanse som også formidling av forskning, slår LO fast.
Tilsyn og nasjonal strategi
LO foreslår også at det etableres en Nasjonal strategi for offentlige anskaffelser, hvor representanter for arbeidslivets parter, oppdragsgivere, leverandører og akademia deltar – etter modell av Finland. Når EU nå skal revidere sitt anskaffelsesregelverk, er det særlig viktig at berørte parter også i Norge blir engasjert i arbeidet på nasjonalt plan.
LO mener at det er flere sider ved utvalgets forslag om opprettelse av et tilsyn under Konkurransetilsynet som krever en nærmere vurdering. Det vil være problematisk dersom Konkurransetilsynet får en vidtgående tilsynsmulighet overfor offentlig sektor, som det ikke har i dag, heter det. Det er ikke utredet hvilke mulige konsekvenser dette vil ha, både for anskaffelser som i dag gjøres av varer og tjenester, men ikke minst hvilke konsekvenser forslaget mer generelt vil kunne få for offentlige tjenester innenfor helse, sosial og kulturområdet. I den sammenheng legger LO vekt på at demokratisk valgte organer selv må kunne styre hvordan velferdstjenester i offentlig sektor skal ytes. – Det må unngås at konkurranseregelverk bidrar til økt privatisering og konkurranseutsetting av tjenester, og det må unngås at løsninger med ideelle aktører ikke settes ytterligere under press, fremhever LO.
Unngå skranker for samfunnshensyn
Likeledes bør det vurderes i hvilken grad forslaget utilsiktet kan medføre at oppdragsgivere blir mer tilbakeholdne med å utnytte handlingsrommet i regelverket. LO peker på at utvalget har foreslått bestemmelser som skal fremme samfunnshensyn i offentlige anskaffelser, og det er, poengterer LO, viktig å unngå skranker som hindrer dette.
Konkurransetilsynet har f.eks. i dag som oppgave å fremme samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk og kontrollere foretakssammenslutninger. Førstnevnte tilsier at tilsynet må kontrollere leverandørsiden for ulovlig anbudssamarbeid. Et mulig tiltak kan være å lovfeste at offentlige innkjøpere og KOFA skal varsle tilsynet ved mistanke om dette.
Bli den første til å kommentere på "Oser LO-skepsis til anskaffelses-tilsyn, krever mer utredning"