I en pågående anskaffelsesprosess, og etter kontraktsinngåelse, kan det oppstå behov for å endre aktørene i kontrakten som følge av omstrukturering. Når vil dette utgjøre en vesentlig endring? Det var tema på årets siste Anbud365-frokostseminar, for øvrig det 50.nde i rekken – altså et jubileumsseminar. På seminaret var det en Wikborg Rein-trio som øste av sin kompetanse: Torje Sunde, partner, Malene Reinertsen, senioradvokat og Patrick Oware, fast advokat.
Fikk du ikke med deg seminaret? Både opptak av seminaret og presentasjonen som ble benyttet, er tilgjengelig. Ta kontakt med redaksjonen@anbud365.no.
Det kan skje omstruktureringer på leverandørsiden etter at kontrakt er inngått, som leder til at ny leverandør trer inn i eksisterende leverandørs rettigheter og plikter. Eller en leverandør kan f.eks. gå, kjøpes opp eller fusjonerer. Da er spørsmålet hva slags endringer i kontrakt tillater anskaffelsesretten i slike situasjoner?
Hva bør man være oppmerksom på?
På frokostseminaret pekte foredragsholderne på hva man typisk bør være oppmerksom på under en omstrukturering.Er det eierskifte eller overdragelsesklausuler som begrenser adgangen til omstruktureringer? Det er et kontraktsrettslig spørsmål
Et annet spørsmål er om den nye leverandøren oppfyller kvalifikasjonskravene. Leverandøren må dokumentere fortsatt oppfyllelse av kvalifikasjonskravene – har leverandøren tilstrekkelig økonomi, ressurser og kompetanse mv.?
Oppfyllelse av kvalifikasjonskrav
Oppfyllelse av kvalifikasjonskrav er et rettslig spørsmål, og oppdragsgivers samtykke er derfor i prinsippet ikke avgjørende. Likevel kan være viktig i en pågående transaksjon at oppdragsgiver gir sin tilslutning til at kvalifikasjonskravene fortsatt er oppfylt. Før transaksjonen er gjennomført, bør leverandøren få oppdragsgivers tilslutning.
Det kan også være utfordringer knyttet til spørsmålet om konfidensiell informasjon, ikke minst taushetsplikt for forretningshemmeligheter.
Tillatte endringer?
Behov for å endre aktørene i kontrakten kan oppstå ved ulike typer omstruktureringer hos oppdragsgiver og leverandør, f.eks. ved oppkjøp eller salg av selskaper, intern omstrukturering, overtakelse, konkurs m.m. For leverandørskifte blir spørsmålet om endringer utgjør en tillatt endring etter anskaffelsesforskriften § 28-1 (1) bokstav e).
Andre problemstillinger som ble berørt i frokostseminaret:
Oppdragsgiver vil ha begrenset kontroll over omstruktureringer på leverandørsiden. Men hva er egentlig konsekvensene dersom slike endringer utgjør en vesentlig kontraktsendring? Kan oppdragsgiver for eksempel bli forpliktet til å si opp kontrakten? I hvilke tilfeller kan omstrukturering hos oppdragsgiver medføre en vesentlig endring av kontrakt?
I en pågående anskaffelsesprosess, bør leverandøren opplyse om en omstrukturering, og hvilke opplysninger bør i tilfellet gis?
Hva med omstruktureringstilfeller som ikke nevnes direkte i ordlyden av anskaffelsesforskriftens § 28-1 (1) bokstav e), eksempelvis fisjon eller endringer av eierforhold hos leverandøren? Hvilken betydning har det i så fall hvis konkurransegrunnlaget inneholder en bestemmelse om skifte av kontroll over leverandørselskapet?
Bli den første til å kommentere på "På Anbud365-seminar nr. 50: Omstrukturering, aktørene i kontrakten må endres, hva da?"