Om du skal be om innsyn, om utvidet begrunnelse etc. er det et godt råd å starte tidlig – rett etter tildeling av kontrakt i en anskaffelse. Å vente til siste liten kan vise seg lite klokt både for oppdragsgiver og potensiell klager, enn si de som skal hjelpe til med klagen. Denne klare anbefalingen ble understreket fra de to foredragsholderne fra Arntzen de Besche Advokatfirma på Anbud365-seminaret rett før sist helg. Og: Bruk dialog i stedet for utveksling av skriftlige meldinger.
Seminaret gjaldt leverandørrettigheter og innsynsrett, og var et ledd i Anbud365s fokus på å bidra til å belyse og løfte frem aktuelle, kompetansehevende tema innenfor fagfeltet offentlige anskaffelser. Advokatfirmaet Arntzen de Besche er et av Norges sterkeste juridiske fagmiljøer innenfor området offentlige anskaffelser og en av Anbud365s strategiske samarbeidspartnere.
Aktive og engasjerte tilhørere
Advokatene Frida May Behrens og Vilde Hannevik Lien fra Arntzen de Besche sto for de faglige bidragene, og en engasjert og interessert forsamling hadde en rekke spørsmål de ønsket å få svar på – noe de også fikk.
Det dreide seg særlig om leverandørrettigheter etter gjennomført konkurranse, samt en redegjørelse for reglene om innsynsrett, hvordan man går frem for å be om innsyn og hva man kan kreve innsyn i.
Klageprosessen
Seminaret tok også for seg reglene opp mot klageprosessen, og hvordan leverandører på best mulig vis kan sikre sine rettigheter i denne prosessen. Foredragene inneholdt både de rettslige rammene, og hvordan dette kan løses best mulig i praksis.
I tillegg gav foredragsholderne noen generelle tips til hva man kan gjøre etter en gjennomført konkurranse hvor man ikke har blitt tildelt kontrakt, eller hvis det kommer klager i en konkurranse hvor man er tildelt kontrakt.
Be om innsyn
Hvem som helst kan be om innsyn – i alt, forutsetningsvis i dokumenter som eksisterer. Mulighetene for innsyn trer imidlertid først i kraft etter at kontrakt er tildelt. De to advokatene fra Arntzen de Besche gjennomgikk eksempler på hva som kan unndras fra innsyn, først og fremst forretningshemmeligheter. Om sistnevnte understreket de at oppdragsgiver har et selvstendig ansvar til å sta standpunkt hva som skal sladdes eller ikke.
Hvis motivet bak å kreve innsyn er å vurdere eventuell klage, ble det sterkt anbefalt at man er tidlig ute etter kontraktstildeling med å be om innsyn. Oppdragsgiver kan ha behov for noe tid til å vurdere evt. sladding, og det kan være betydelige mengder dokumenter som skal med. Hvis man får knapt med tid innen den oppsatte karenstiden, ble de fremmøtte på seminaret anbefalt å søke om forlenget karenstid slik at man får tid til å sette seg inn i dokumentasjon, eventuelt søke om utvidet begrunnelse, utarbeide klage osv.
De to advokatene var for øvrig svært opptatt av at man kunne ha dialog i stedet for å utvikle dokumenter mellom partene. Debriefing-møte og dialog i tilfelle mulig klage var gode tips å ta med seg.
Bli den første til å kommentere på "Råd til dem som skal klage og be om innsyn: Ikke vent til siste liten!"