Reddet norsk tap av ansikt i NATO – og havnet i Kofa

Anbud365: Reddet norsk tap av ansikt i NATO - og havnet i KofaForsvarets største skip, logistikk- og støttefartøyet KNM Maud, med en tonnasje som er over fem ganger så stor som en fregatt. En hastig kontraktstildeling knyttet til behovet for klassifisering av fartøyet endte i Kofa.

Skriv ut artikkelen

En klage med røtter i storpolitikk og Ukraina-krigen ligger for tiden på Kofas bord. Forsvaret logistikkorganisasjonen hadde hastverk og tildelte den aktuelle kontrakten etter en prosedyre som klagerne mener er en ulovlig direkteanskaffelse. Mye sto på spill: Norges største krigsskip, KNM Maud, kunne ha mistet sitt klasse-sertifikat, slik at skipet måtte legge til kai i stedet for å bidra i militære oppdrag. Det som sto på spill, var med andre ord fare for tap av ansikt overfor alliansepartnerne i NATO.

Det dreide seg om en rammeavtale for klassifisering og vedlikehold av KNM Maud. Et sentralt poeng var at skipets klasse-sertifikat løp ut 16. november i fjor, og anbudskonkurransen som ble kunngjort 8. februar 2023 ble avlyst 21. juni. Kontraktsverdien var 600 mill. og kontraktsperioden sju år.

Lokalavisen Grannar skrev om denne saken først.

Viktig patruljering i vente

Det hastet med å få klassifisert og vedlikeholdt KNM Maud, da viktige oppdrag ventet. Etter planen gjaldt det militære oppdrag knyttet til nærvær og patruljering i Nordsjøen. På grunn av krigen i Ukraina hadde skipet fått en svært viktig funksjon for så vel Norges nasjonale sikkerhetsinteresser som for NATOs stående, maritime styrke. Hvis det ikke fants en god nok løsning, risikerte skipet å måtte legges til kai – et svært dårlig norsk signal å sende til alliansepartnerne.

Selskapet som har klaget FLO inn for Kofa, Westcon Yards, var en av de fem tilbyderne i anbudskonkurransen som ble avlyst. Sammen med en av de andre konkurrentene kvalifiserte de seg til forhandlingsdelen av konkurransen. Resultatet ble at ingen av dem fikk kontrakt, for klagerens del fordi den tilgengelige dokken deres ville kreve for tidkrevende og kostbase modifikasjoner.

Forhandling uten forutgående kunngjøring

Westcon Yards tok utpå høsten 2023 igjen kontakt med FLO, de gav seg ikke, deres interesse for kontrakten var fortsatt til stede. Ettersom de intet hørte, sjekket de Doffin og fant at FLO hadde en melding der om at kontrakt var inngått. Verftet som da hadde fått kontrakten, var blant de som i den første anbudskonkurransen ikke gikk videre til forhandlinger den gang. Den gang kunne de ikke dokumentere at de hadde den bemanningen som trengtes. Nå hadde de derimot en ledig dokk til KNM Maud, slik at klassifisering kunne skje innen fristen.

Dermed havnet saken i Kofa. Vilkårene for å benytte konkurranse uten forutgående kunngjøring er ikke oppfylt, hever Westcon Yards. FLO har gjort endringer i konkurransegrunnlaget, bl.a. gått fra en rekke fastpriselementer til en avtale med arbeidet etter regnskap. Dermed er risikoen for å prise tatt betydelig ned. Hadde regnskaps-prisingen vært i det opprinnelige konkurransegrunnlaget. Kunne Westcon Yards levert endrede tilbud og vunnet konkurransen, heter det i klagen til Kofa.

Unntak i regelverket

FLO på sin side viser til et unntak i forskriften for forsvars- og sikkerhetsanskaffelser. Der heter det at en oppdragsgiver kan inngå avtale uten forutgående kunngjøring dersom tjenesten av tekniske årsaker eller for å beskytte en enerett bare kan leveres av en bestemt leverandør. Også unntakene i EØS-avtalens artikkel 123, som tillater tiltak som faller inn under vesentlige for nasjonal sikkerhet, trekkes frem.

Bli den første til å kommentere på "Reddet norsk tap av ansikt i NATO – og havnet i Kofa"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.